Kopplingspedal, svänghjul, platta - räknas det som Slitage del när det går söner

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

cobratiger

Ny medlem
Hej !

Jag skulle behöva hjälp från er som är bilexperter.

Nyligen köpte en Audi A5 årsmodell 2016 (mätarställning 7200 mil) från bilhandlaren Autohero

Autohero lämnar 6 månaders garanti eller 1000 körda mil

Efter att ha ägt bilen drygt i 2 månader så går bilen sönder efter knappt 200 körda mil.

Bilen bärgas till Verkstad.

Jag reklamerar till Autohero och de säger att det är slitage del och att garantin inte täcker

Nu har jag fått skaderapport från verkstad. Reparation på 40 tkr

Beskrivning Antal Enhet Pris Belopp Jobb 1 Bärgad 230410 Kopplingspedal gick i botten , går inte att växla 3 Felsökning 2 1 200,00 luktar brända lameller samt missljud från kopplingshus --- 1 0B2 105 266 AD Svänghjul 1 STK 14 740,00 14 740,00 1 N 911 432 03 Tolvkantskruv 3 STK 38,55 115,65 1 0B4 198 165 urkopplingslager med styrhylsa 1 STK 1 430,00 1 430,00 1 0B1 141 751 mellanstycke 1 STK 18,95 18,95 1 0B1 141 777 B kultapp 1 STK 84,70 84,70 1 012 141 741 spärrfjder 1 STK 15,55 15,55 1 WHT 009 773 torxskruv med kullrig skalle 8 STK 42,65 341,20 1 N 911 361 02 torxskruv med kullrig skalle 6 STK 24,35 146,10 1 0B2 141 117 A kopplingsplatta 1 STK 2 695,00 2 695,00 1 0CS 141 031 D kopplingslamell 1 STK 3 405,00 3 405,00 1 0B1 311 113 B tätring 1 STK 66,20 66,20 1 8K0 721 257 E mottagarcylinder 1 STK 1 560,00 1 560,00 1 B 000 750 M1 bromsvätska 1 STK 83,40 83,40 1 Arbete 6 370,00

Vad säger ni
 

cobratiger

Ny medlem
Jag tycker att alla bilhandlare är tjuvar och banditer

Håller ni med att det är slitage ?

Vad kan man göra mot dessa oseriösa bilhandlare

Tacksam för svar
 

Killawife

Aktiv medlem
Jag hade nog hört med en annan verkstad vad de tycker och fått ett skriftligt omdöme , sen gått via ARN. För en koppling går inte från fungerande till trasig på 2 månader. Det tar rätt lång tid för lamellen att slitas ut och man känner då hur den gradvis tar sämre. Ingenstans under denna tid går pedalen i botten.
 

cobratiger

Ny medlem
Problemet är att både verkstäder och bilhandlare är banditer, det går inte lita på¨någon av de.
Verkstäder spaltar delar som inte är trasiga heller och vill ha betalt för de också
 

mahler

Aktiv medlem
Håller med killawife bilen har gått så pass få mil så det måste vara något som gått sönder tryckplatta eller dyl. Hade kunnat köpa det om den gått det dubbla men koppling brukar oftast hålla långt över 20 tusen mil om man kör normalt. Löser det sig inte kanske det går att ta på maskinskada eftersom bilen gått så lite. Men jag hade också provat sätta lite press på bilförsäljaren och om det inte löser sig gå via arn. Jävligt tråkigt när det blir så här.
 

cobratiger

Ny medlem
Hej !

Vi köpte bilen från bilhandlaren Autohero för drygt 2 månader sedan trots 6 månaders garanti så vägrar de ersätta mig för reparationskostnaderna. Vi har knappt kört bilen 200 mil. Autohero yrkar på slitage medan jag yrkar på fabrikationsfel eller att bilen var redan trasig när de sålde den till oss. Efter mycket konversation mellan mig och Autohero, visade mitt missnöjde både mot bilen och företaget. Nu har Autohero gått med på att köpa tillbaka bilen men inte reparera. Samtidigt har jag gjort en skadeanmälan till försäkringsbolaget (maskinskada).

Jag har ägt 2 andra bilar BMW och Mitsubishi, ena kört 37 000 mil och den andra 20 000 mil och ingen av bilarna har kopplingen gått sönder på.

Starkt varning från att handla från bilhandlare Autohero
 

Killawife

Aktiv medlem
Alla bilar kan ju å sönder, det är därför man har garanti och försäkringar. Det är lite konstigt att de går med på att köpa tillbaka men inte reparera. Men du får nog vara nöjd med detta.
 

cobratiger

Ny medlem
Tycker också att det är skumt på att vill köpa tillbaka men inte reparera bilen.
Just därför skall en garanti eller försäkring täcka en bil kört under 12000 mil eller 8 år
 

cobratiger

Ny medlem
Hej!

Jag gjorde en maskinskada till försäkringsbolaget. Bilen har rullat 7500 mil

Jag skulle behöva hjälp med att tolka svaret från försäkringsbolaget till verkstad.

Verkstad har lämnat en kalkyl till Försäkringsbolaget.

Kopplingspedal gick i botten , går inte att växla
luktar brända lameller samt missljud från
kopplingshus

Då har Försäkringsbolaget svarat verkstad.

Försäkringen täcker det som är skadat, vilket med stor sannolikhet är manövercylindern då pedal gått i botten.

Bilder på svänghjul, lamell och tryckplatta behövs för att ens kunna överväga dessa.

Jag ringt försäkringsbolaget och försökt ta reda på vad det menas med det. Har fått olika svar, har inte lyckats komma i kontakt med skadetekniker på försäkringsbolaget.

Verkstad vill inte börja demontera förrän han fått klarhet om försäkringsbolaget tänker betala för demontering och annat

Jag och många fler tolkar det som är det fel på svänghjul, lamell och tryckplatta så kommer försäkringsbolaget ersätta det.

Hur skulle ni tolka texten nedan ?

Bilder på svänghjul, lamell och tryckplatta behövs för att ens kunna överväga dessa.
 

Killawife

Aktiv medlem
Normalt sett så blandar man inte in kunden i denna diskussion. FB sköter detta med verkstaden. Och det är normalt från FB att de vill kunna verifiera skadan men de brukar använda sina egna verkstäder och då går man på diagnosen som mekanikern gör. Inget behöver då plockas isär utan man får fram vad som är fel ändå.
 

cobratiger

Ny medlem
Annars finns det stor risk att kunden får ta hela smällen som inte han har räknat med
Fick precis svar från försäkringsbolaget

Så här säger försäkringsbolaget:

Om de delarna är skadade, och inte att dom är utslitna kommer detta ersättas.

Detta är någonting som vi ser först när verkstaden tar ner växellådan och då kan dokumentera skadan korrekt.

Som det är nu vet man inte mer än att det inte fungerar, och kan enbart spekulera.

Vi behöver se vad som är trasigt och vilken omfattning det är.

Så är det i alla dessa fall
 

cobratiger

Ny medlem
Hej!

Kan någon här hjälpa mig ?

Kan man se på följande delar svänghjul, lamell och tryckplatta genom att titta på bilden om det tyder på skador eller slitage av delarna. Enligt verkstad så har delarna brunnit upp

En Audi A5 årsmodell 2016 som har rullat 7500 mil så går kopplingspedal sönder, har haft bilen i endast 2 månader knappt kört 200 mil.

Hur har skadorna/slitaget på bildelarna uppkommit ?

Har vi en bilkunnig medlem som kan svara på varför koppling havererar efter 7500 mil ?
 

Bilagor




Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp