Hur byter man startbatteriet på Audi Q3?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Rolson

Ny medlem
Jag behöver byta batteriet och undrar om jag måste programmera om något för att det ska fungera felfritt. Orginalbatteriet är på 68Ah och det nya köpte jag på Biltema. Det är det som de rekommenderar, Startbatteri AGM, 12V, 70Ah.
Är det bara att byta rätt av eller måste jag programmera om något?

Spelar det någon roll om jag parallellkopplar batterierna när jag byter så bilen hela tiden har spänning?
 

Rolson

Ny medlem
Såhär gjorde jag:
Jag använde en klen ledning och anslöt det nya batteriets pluspol till bilens kabelsko som går till det gamla batteriets pluspol. Därefter anslöt jag det nya batteriets minuspol till bilens minusanslutning (där man ansluter eventuell startkabel). Jag lossade bilens anslutning till det gamla batteriets minuspol och sedan anslutningen till pluspolen. Sedan lossade jag det gamla batteriet och lyfte ut det. Jag satte in det nya batteriet, skruvade fast det och anslöt först pluspolen och sedan minuspolen. Bilen var aldrig spänningslös under bytet, och efter bytet startade den direkt. Jag körde sedan några mil, och såvitt jag kan se fungerar bilen helt perfekt utan några varningar.
Den enda svårigheten var att hålla undan bilens batterianslutningar när jag satte ner det nya batteriet. Kanske ska man använda snören för att hålla undan anslutningarna, men det är viktigt att de inte kommer mot någon metall.
Jag använde en 14mm hylsa med förlängare och spärrnyckel till skruven som håller fästplåten till batteriet och en 10mm hylsa med spärrnyckel till batteripolerna.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp