Felsöka. Koppling tar inte. Längst ner i läge A3 Sportback (8PA) 2005

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

A3-Värmland

Ny medlem
Hej, Jag har nyss skaffat en A3:a och är inte van bilmekaniker och söker därför lite råd.

Helt plötsligt när jag ska köra in bilen i garaget känner jag att kopplingen knappt tar, tror först mattan hamnat bakom pedalen, inser att den tar bara någon cm längst ner och pedalen åker inte upp i normalt läge, men lyckas med milt våld få in ettan och tar mig in i garaget. Gör inget mer.

Morgonen efter så kollar jag först om det finns bromsolja i behållaren, öppnar behållaren, men den är i perfekt nivå. Sätter mig i bilen och drar upp pedalen med foten i ren frustration och till min förvåning stannar kopplingen i normalt läge och jag pumpar några gånger och den känns helt normal igen. Vågar inte ta en tur, men startar, backar ut ur garaget och in igen. Den är normal som inget har hänt. Har inte kört något mer sen dess. Tre dagar efter är fortfarande pedalen i normalt läge.

Kollar runt här på forumet, söker på Google och ser på youtube att det verkar antagligen vara slav eller huvudcylindern. Men hur felsöker man?
Jag kollade i kupén och det känns helt torrt och ser inga spår efter läckage.

Hur skulle ni som kan gå tillväga?
 

Per

Administrator
Forumpersonal
Svårt problem. Här är några sätt att felsöka:

Kontrollera Vätskenivåer: Du har redan gjort detta, men det är alltid bra att dubbelkolla att det inte finns några läckor i systemet.

Kontrollera Slavcylindern: Om slavcylindern är defekt, kan det leda till problem med kopplingen. Du kan behöva ta bort den för en närmare inspektion.

Kontrollera Huvudcylindern: Om det inte är slavcylindern, kan det vara huvudcylindern som är problemet. En defekt huvudcylinder kan leda till att kopplingen inte fungerar korrekt.

Kontrollera Pedalens Mekanism: Ibland kan det vara så enkelt som att något har fastnat eller att en fjäder har gått sönder.
 

A3-Värmland

Ny medlem
Svårt problem. Här är några sätt att felsöka:

Kontrollera Vätskenivåer: Du har redan gjort detta, men det är alltid bra att dubbelkolla att det inte finns några läckor i systemet.

Kontrollera Slavcylindern: Om slavcylindern är defekt, kan det leda till problem med kopplingen. Du kan behöva ta bort den för en närmare inspektion.

Kontrollera Huvudcylindern: Om det inte är slavcylindern, kan det vara huvudcylindern som är problemet. En defekt huvudcylinder kan leda till att kopplingen inte fungerar korrekt.

Kontrollera Pedalens Mekanism: Ibland kan det vara så enkelt som att något har fastnat eller att en fjäder har gått sönder.
Tack för svar.

Jag kollar nog slavcylindern först, den sitter ju relativt "lätt till" om man jämför med att ta ut den vid kopplingspedalen för den sitter ju ändå i motorrummet och exponeras för all väder och vind och skit som flyger upp i motorutrymmet :)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp