Felkod 18042 uppskattar all hjälp.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Abgio

Ny medlem
Hej. Jag har tagit över en gammal audi a6 från 2001 som knappt rullat en mil på 10år. Det är en 2.4 med motorkod AML.

jag får felkod 18042 vilket ni som vet är gaspedalsgivaren. Jag har bytt gaspedal, throttlehus, lmm, alla 4 lambdor, bytt massa vakumslangar osv osv. Bilen går i limp och epc lyser. Allt är kalibrerat och jag har kollat så alla givare beter sig som önskat och det gör dom.

Har någon nåt mer förslag på vad det skulle kunna vara? Eller vet någon hur jag kan programmera bort felkoden?

mvh
En trött jävel
 

rolleslitz

Ny medlem
Hej. Jag har tagit över en gammal audi a6 från 2001 som knappt rullat en mil på 10år. Det är en 2.4 med motorkod AML.

jag får felkod 18042 vilket ni som vet är gaspedalsgivaren. Jag har bytt gaspedal, throttlehus, lmm, alla 4 lambdor, bytt massa vakumslangar osv osv. Bilen går i limp och epc lyser. Allt är kalibrerat och jag har kollat så alla givare beter sig som önskat och det gör dom.

Har någon nåt mer förslag på vad det skulle kunna vara? Eller vet någon hur jag kan programmera bort felkoden?

mvh
En trött jävel
Om du har bytt alla ingående komponenter till andra som fungerar, vaccumslangar etc så har du typ kablage kvar att kontrollera.
 

Killawife

Aktiv medlem
Jag hade faktiskt en Seat tidigare som varje gång jag startade de med startkablar fick denna koden och bilen gick inte att gasa. När man raderade koden fungerade bilen sen helt normalt. Väldigt konstigt, tyckte jag. Hur som helst, det finns en lösning du kan testa men den är lite onödig och kostsam och inte heller 100% säkert att det funkar. Iom att du redan bytt allt så bör felet ligga i kablage eller kontakter som rolleslitz sa. Men det kan även vara ett fel i Ecu:n. Så du kan köpa en s.k "immo-off" ecu på Ebay och testa med. Funkar det så är det ju perfekt. Funkar det inte så kan du alltid returnera den eller sälja vidare. Man kan tycka att det borde vara billigare och enklare att bara ta en ecu på skroten men då kan du ändå inte starta bilen pga immobilizern.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp