Försöker renovera bromsok bak på A3 1,4 -14

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Pistvakt

Medlem
Med anliggande bakbromsar till och från under 2023 (gick dock igenom besiktningen i jan!) beställde jag renoveringssatser och har efter flera Youtube-filmer satt igång. För första gången...
Första oket är demonterat och även elmotorn för handbromsen är lossad. Men då blev det lite svårare eftersom detta ok har en utstickande torxtapp för "handbromsaxeln" in i oket (se bild) och dessutom är låsclipset som håller axeln grovt och utan anvisning för demontage. Screenshot_20240204_224133_Gallery.jpg

Visst måste jag lossa clipset och axeln för att få ut kolven och byta packningar + kolv?
Hur lossas clipset?
Finns någon video som visar renovering av just detta utförande på bromsok så man kan lära?

Det andra oket lär väl som vanligt gå på en 10-del av tiden när man väl vet alla handgrepp...
 

Pistvakt

Medlem
Tack mahler. Det är dock alltid trevligt att veta den tekniska hanteringen så man inte bara går på kraft. T ex skruva axeln åt fel håll... Dvs kämpa mot ändläget istället för mot den kärvande kolven/cylindern.
Videon som visade ett ok med hål istället för utstickande axel skulle skruvas moturs för att pressa ut kolven och det är väl det man får anta även här.
 
Senast ändrad:

Pistvakt

Medlem
Jaha, lätt att lossa utan kraft med rätt verktyg, men vad hittar jag då i cylinderns mekanism för handbromsen(?). Ett kullager, som dessutom synes trasigt (lösa kulor och någon typ av fjäder)... Den delen finns inte med i renoveringssatsen... Vad heter den och finns den att köpa lös?

Screenshot_20240205_221915_Gallery.jpg
Screenshot_20240205_221102_Gallery.jpg
Jag vet ännu inte om delen går att skruva loss från axeln. Det kraftiga låsclipset som håller stora brickan på andra sidan (första bilden) har jag inte fått bort.
 
Senast ändrad:

mahler

Aktiv medlem
Ok det var surt att a3:an hade det oket har haft isär flertal audi ok med bara tapp och typ hylsa som gängar på tappen, utan fjäder kullagring. Då måste du ta bort låsringen bak så du får ut tappen och typ hylsan. Går att mata in kulorna och fjädrarna. Ska se om jag hittar någon film åt dig.
 

Pistvakt

Medlem
Tack Mahler!
Jag var inne på lokala VAG-verkstan när du svarade men den då närvarande personalen visste inte mycket...
Det är samma principlösning men ändå inte samma "mutter" på A3. Ska lossa och se om det går att applicera samma hantering på A3 men då.flyger väl alla delar iväg.
Men, om du vet, vad har fjädrar och kulor för funktion jämfört med bara gängad axel?
Varför är det flera och dessutom olika långa fjädrar?
Ska kulorna fördelas på något visst sätt i/mellan fjädrarna?
Ska strax kolla klart på filmen. 🫡
 

Pistvakt

Medlem
Och tyvärr visade den inte hur man får på (eller av) det kraftiga låsclipset på axeln. På borde ändå vara lättare än av och jag har ju inte fått av min än...
Behövs specialverktyg när den inte kan fjädra nästan alls?
 

mahler

Aktiv medlem
Har inte haft lös den axeln så svårt att säga, försök tryck ut ena änden från spåret och pressa upp och fortsätta runt.
 

mahler

Aktiv medlem
Snabbkollade på videon finns en bild lång fjäder 6kulor kort fjäder osv avsluta med lång fjäder. Nu var ju den till Volvo. Räkna kulorna och lägg lika mellan fjädrarna. Vad det fyller för funktion gissar på lagring.
 

Pistvakt

Medlem
Plötsligt dök en video med rätt ok upp 😀 direkt när jag öppnade Youtube ikväll. Den både visar hur låsclipset lossas (längs axeln!) och VARNAR(!) för att skruva ut kolven med axeln. Den skulle.man ha sett innan...
Men hur får man då loss kolven utan att skruva ut den med axeln..? I renoveringssatsen ingår ju förutom packningar även ny kolv.
Tyvärr visar videon inte hur han återställer kulor och fjädrar, trots att det efterfrågas av flera. Så nära men ändå så oklart. Finns även detta någonstans..?
Jag ska dock göra ett försök imorgon lördag.
 
Senast ändrad:

Pistvakt

Medlem
Nu är allt på plats igen och upplevs fungera.
Pillrigt att få tillbaka alla kulor och fjäderstumpar men det gick om man försiktigt skruvade "ur" axeln ur hylsan så varv med saknade kulor/fjädrar blottlades, pillade i dem och successivt skruvade "in" axeln igen. Något system för fördelningen dem emellan kunde jag inte hitta men allt(?) som låg löst fick en plats och det verkade bli fullt.
Jag förstår dock fortfarande inte hur man ska få loss kolven ur cylindern utan att skruva med axeln varpå risken är betydande att kulor och fjädrar lossnar. Kolven ingår ju i repsatsen med packningar och borde då vara tänkt att bytas. Men när jag förra veckan frågade den lokala Audiverkstan om denna del fanns att köpa sa de att de byter ut hela ok, inget annat.
Kände igår efter provtur i -18C att bromsskivan på detta hjul var kall medan den på andra bakre bromsoket var lite ljummen så det är bara att hugga in på det också nu när man kan. Men det behöver ju inte vara så många minusgrader för insatsen utomhus... 😁
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp