Extraljus via OBD-uttag

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

parjohan

Medlem
Hej...igen! :D

Skulle vilja montera extraljus och kollade lite olika lösningar. En verkade cool och ligger i linje med min kompetens - en bluetooth-dongle som sätts in i obd-uttaget och som sedan konfigureras med app i telefon. Den ska sedan kommunicera med en enhet som placeras i motorrummet varifrån allt kablage går, om jag förstått rätt.

Läste i manualen till bilen att man helst ska låta bli att manipulera obd-uttaget. Hur ser ni på det? Dra kablar genom torpedväggen vill inte jag göra i alla fall.


Den vänstra, XBB-varianten var den jag tänkte på.

Mvh och trevlig dag!

/Pär
 

JohJes

Medlem
Var väljer man om det extra helljuset ska var på eller av?
Om den funktionen saknas finns det betydligt enklare lösningar om du har 12V-lampor (LED eller halogen).
 

parjohan

Medlem
Hej!

Jag uppfattade det av Transportstyling så att obd-uttaget via donglen känner av när man vippar på/av helljuset.
 

parjohan

Medlem
Ja, men då behöver du bara ett relä för 30:- på Biltema. Onödigt att kränga 2500:- för det.
Hmmm...när jag läst om detta med extraljus (ramper eller stora runda) så är det canbus, bl a, bl a. Ingen har sagt något om ett billigt relä. Jag har väl vanliga halogen på standardljuset och sedan är det LED antar jag för hela slanten när det gäller extraljuset.

Tack för att du bryr dig om att tjöta om detta. Jag kan ingenting om bilbelysning.
 

JohJes

Medlem
Visst kan du blanda in Canbus om du vill men den enkla lösningen (om du inte har Xenon-ljus) är att koppla en extra kabel från 12V-matningen till helljuset på en av strålkastarna till spolen på reläet från Biltema. Om du inte vet något om el får du fråga någon som vet hur man kopplar allt.
 

parjohan

Medlem
Visst kan du blanda in Canbus om du vill men den enkla lösningen (om du inte har Xenon-ljus) är att koppla en extra kabel från 12V-matningen till helljuset på en av strålkastarna till spolen på reläet från Biltema. Om du inte vet något om el får du fråga någon som vet hur man kopplar allt.
Men det är ju inte canbus jag ska ha;) Och varför säljer de sådana produkter om det vore så enkelt att bara köpa ett relä?

Jag får kolla vidare med någon som kan fordonsel. Tack för att du tog dig tid.

Ses i en annan tråd en annan tid.
 

JohJes

Medlem
Det är "enkelt" med ett relä om man vet hur man ska koppla allt. Kan man inte det så får man betala några tusenlappar för den produkt du frågade om.
Bästa lösningen är ju att fråga nån som kan och har möjlighet att koppla in reläet.
 

JohJes

Medlem
En sak jag tycker du ska tänka på om du har vanliga halogen-lampor är att skillnaden i ljusstyrka är enorm även med en enkel LED-ljusramp. Jag monterade en sådan på min bil och när man slår på helljuset lyser den upp allt, precis allt. När du sedan bländar av så kommer det likna mörker. Snudd på trafikfarligt faktiskt.
Inte kul att köra så. Sålde ljusrampen.
 
Senast ändrad:

parjohan

Medlem
En sak jag tycker du ska tänka på om du har vanliga halogen-lampor är att skillnaden i ljusstyrka är enorm även med en enkel LED-ljusramp. Jag monterade en sådan på min bil och när man slår på helljuset lyser den upp allt, precis allt. När du sedan bländar av så kommer det likna mörker. Snudd på trafikfarligt faktiskt.
Inte kul att köra så. Sålde ljusrampen.
Bättre att strunta i det alltså? Det är halogen...inga Xenon eller led fram på de "fasta" ljusen. Förresten...Backljuset suger rejält. Det är liiite starkare än positionsljuset på min mc. Finns det några bra LED som funkar och som, har jag sett att det finns, CANBUS-säkra, alltså genererar inga felkoder.

Tack!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp