Bakdörr kan inte öppnas utifrån

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

steffo

Medlem
Hej,
Råkade ut för ett problem att bakdörren på min A5 2010 inte kan öppnas utifrån. Låser jag upp den och öppnar inifrån verkar den komma igång igen och kan öppnas utifrån tills jag låser den, sedan när jag låser upp går det inte att öppna utifrån förren jag öppnat inifrån, då gär det igen.

Jag gjorde denna manöver ett 10-tal gånger sedan verkade det fungera även efter att jag låst men något är ju inte som det ska och det verkar vara något elektriskt, hade vajrar eller annat varit trasigt skulle det völ inte bete sig såhär.

Går det att se sådana här saker med VCDS?
Tipe på vad jag kan göra åt det hela, går det sönder även på insidan är jag väl rökt?
 

huskul

Ny medlem
Hej,

ganska vanligt fel på Audi B8
det är vajern som lägger sig fel på insidan av dörren
sen när man ska försöka öppna så går det inte
man känner att handtaget blir mycket lösare då
när man öppnar från insidan så hoppar den tillbaka och då kan det fungera några gånger
om du tar bort dörrsidorna så kommer du att se vajern
min bakdörr fixa jag med en buntband bara så den tvingar vajer till rätt läge hela tiden
märkte nu att förardörren blivit samma men efter som bilen är avställd har jag inte öppnat o kikat om det går att sätta buntband på samma sätt
men har redan beställt ny vajer OM det inte går att lösa med buntband så byter jag vajer
slipper riva panelen två gånger
vajer kostade 100:-/st från kina köpte två så man slipper vänta 4-5v om man skulle behöva byta
artnr 4H0837099A

kika här oxå om du vill veta andra vanliga fel som B8 drabbas av


lycka till
 

steffo

Medlem
Hej,

ganska vanligt fel på Audi B8
det är vajern som lägger sig fel på insidan av dörren
sen när man ska försöka öppna så går det inte
man känner att handtaget blir mycket lösare då
när man öppnar från insidan så hoppar den tillbaka och då kan det fungera några gånger
om du tar bort dörrsidorna så kommer du att se vajern
min bakdörr fixa jag med en buntband bara så den tvingar vajer till rätt läge hela tiden
märkte nu att förardörren blivit samma men efter som bilen är avställd har jag inte öppnat o kikat om det går att sätta buntband på samma sätt
men har redan beställt ny vajer OM det inte går att lösa med buntband så byter jag vajer
slipper riva panelen två gånger
vajer kostade 100:-/st från kina köpte två så man slipper vänta 4-5v om man skulle behöva byta
artnr 4H0837099A

kika här oxå om du vill veta andra vanliga fel som B8 drabbas av


lycka till
Hej och tack för hjälpen!
4H0837099A passar den till vänster bak?
Såg med lite googlande amn an skyller på elektroniken och man skulle byta själva låshuset men jag tycker det verkar mer rätt som du säger, för handtaget blir slappt och det "känns" konstigt.
Finns någo (större) risk att det går sönder på både insidan och utsidan så man får problem att ta bort panelerna för man inte kan öppna alls?
Jag använder sällan bakdörren så jag har ingen panik men ska ha den gamla 2010an några år till!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp