Audi Q5 2018 (80A) - beskrivning, elschema adblue-system?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Trampe

Ny medlem
Hej, ännu en tråd om adblue - hoppas någon orkar läsa....:)

Q5 2018 med drygt 14000 mils körsträcka. För ett år sedan hade jag adblue-problem, men det visade sig vara en skadad elkabel(!?). Det var i området kring styrenhet och matarmodul och jag misstänkte först att möss hade gnagt av kabeln, men det såg inte riktigt ut så. Ett skarpt hack. Nåväl, kabel skarvades ihop på Toveks och efter det fungerade allt tills för några veckor sedan. Först sporadiska varningar och lamptändningar som slocknande och återkom. Tillsist mer permanent och ny felsökning på Tovek. Påminde dem om den tidigare reparationen och att kolla så att det inte var den som bråkade igen.

För att korta av historien något....två verkstadsbesök senare och ca 18000kr fattigare så tändes ånyo lampa och varning nån dag efter senaste besök. De har bytt, matapump, matarmodul och nu senast styrenhet för adblue. Har tyvärr inte felkodsnummer men på senaste kvittot står det: "Funktionsstörning/sporadiskt elfel i styrenhet för adblue - rekommenderar byte av styrenhet"

Ok, det hjälpte alltså inte heller......

För mig låter det som att det mycket väl är nåt kablagefel. Tovek har dock mätt flera gånger och inte sett något uppenbart fel. Den tidigare reparationen har enligt uppgift granskats och det "såg fint ut". Blir lite trött på detta och skulle behöva lite saker om någon har eller vet var man kan ladda ner:

- Systemöversikt för Adblue-systemet (Audi Q5 MY 2018)
- Elschema med alla elledningar till/från styrenhet(80A907355K) för adblue (Audi Q5 2018)

Imorgon skall jag först åka förbi en verkstad och få felkoden utläst(ej raderad). Sedan ringa Tovek och be dem skicka mig all information om tidigare felkodsutläsningar. Misstänker att det är samma kod som återkommit de senaste gångerna. Osäker på om Tovek skall få förnyat förtroende att felsöka vidare....

Vore tacksam om något hade några bra länkar/pdf till bra teknisk information om adblue-systemet.
 

Trampe

Ny medlem
Liten uppdatering. Efter att ha letat runt på nätet igår så fick jag tag på komplett elschema till bilen. Så nu har jag koll på vad som går till/från styrenheten. Misstänker att det kan vara glappande plusmatning. Första punkten att kolla är fördelningsplint vid batteriet. Nästa är elcentral, vänster sida bagagerum. Skall därefter prova att belasta de två plusmatningarna i kontakt vid styrenheten med 25-30A och se om spänning svajar eller beter sig konstigt.
 
Senast ändrad:

Trampe

Ny medlem
Ny uppdatering, problemet ännu inte löst. Läste ut felkod P2AD7 - Reduktionspumpmotorns lägesgivare/Intermittent. Låter som en glappfel. Nu är bilen åter hos Tovek för felsökning. Problemet är att matarmodulen och pump redan är bytt(där lägesgivare finns). När det inte löste problemet så byttes även styrenheten. Fortfarande fel och då kan det ju bara vara fel på kablaget däremellan? Servicetekniker mäter upp och allt ser bra ut när han granskar kablaget.........de skall fortsätta felsökning efter påskhelgen. Slutar väl med att de inte hittar felet och jag inte har råd att lösa ut skrothögen...:(
 

Trampe

Ny medlem
varför åker du inte bara å kodar bort skiten ?
Det kan finnas flera goda skäl att inte göra det. Bortsett från miljö så blir det ju knepigt den dagen man vill sälja bilen. Skall man vara öppen med att man kodat bort så kanske bilen blir sval. Om man mörkar det och köparen upptäcker detta efter affär, så kan det ju bli jobbigt efterspel. Det går att se om systemet funkar om man loggar realtidsdata. En märkeshandlare vill ju inte sälja vidare en bil som har ett defekt system.
Det blir ju även ganska uppenbart att bilen inte förbrukar någon adblue, så mörka det lär ju inte vara ett alternativ.

Hur ser du på försäljning av bil med bortkodad "skit"?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Det kan finnas flera goda skäl att inte göra det. Bortsett från miljö så blir det ju knepigt den dagen man vill sälja bilen. Skall man vara öppen med att man kodat bort så kanske bilen blir sval. Om man mörkar det och köparen upptäcker detta efter affär, så kan det ju bli jobbigt efterspel. Det går att se om systemet funkar om man loggar realtidsdata. En märkeshandlare vill ju inte sälja vidare en bil som har ett defekt system.
Det blir ju även ganska uppenbart att bilen inte förbrukar någon adblue, så mörka det lär ju inte vara ett alternativ.

Hur ser du på försäljning av bil med bortkodad "skit"?
ja jag hade betalat mer för en bil med bortkodad bil.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Har sålt flera bilar med bortkodad adblue utan problem, både till firmor samt privatpersoner.
Har väldigt svårt att se att det skulle bli mer svårsålt för att det är bortkodat..
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp