O
Oregistrerade
Gäst
Hej.
Jag har en 2007 års A6a (2,0TFSI som rullat snart 18000mil) som ger lite svajigt laddryck.
Turbotycket kommer inte alltid som det ska. Det känns (och hörs med rutan nere) att den börjar ladda lite runt 2200 varv, och sedan händer det inte så mycket förren ett ryck vid mellan 3000 varv och i bland just vid 4200 varv. Är inte alltid som denna extra kraften kommer, men oftast och i så fall med ett ryck.
Denna lågtrycksturbo ska man ju inte över huvud taget känna någon (kick) i?
Rent spontant käns det som att den ger ca 150hk och sedan kanske 20 till med ett ryck! Denna ska ju ha 170 hk original.
Jag tror inte att den är chipptrimmad utan skulle uppskatta att den ger ca 170hk när den väl laddar till.
Har hittat felkoder på (både laddtrycksreglering överstigen) vid en tidigare felsöning och (Laddrycksreglering överskriden) vid senaste, men inga andra.
Någon som har tips på vad det kan vara?
Vevhusventilation?
Magnetventil?
Jag ser dock att den svettas lite olja från ventilkåpspackningen/toppen, men inte mycket (läste någon stans att detta kan vara tecken på igensatt vevhus ventilation).
Funderar även på att chippa den, men har avvaktat eftersom något inte verkar helt ok redan innan.
Jag har en 2007 års A6a (2,0TFSI som rullat snart 18000mil) som ger lite svajigt laddryck.
Turbotycket kommer inte alltid som det ska. Det känns (och hörs med rutan nere) att den börjar ladda lite runt 2200 varv, och sedan händer det inte så mycket förren ett ryck vid mellan 3000 varv och i bland just vid 4200 varv. Är inte alltid som denna extra kraften kommer, men oftast och i så fall med ett ryck.
Denna lågtrycksturbo ska man ju inte över huvud taget känna någon (kick) i?
Rent spontant käns det som att den ger ca 150hk och sedan kanske 20 till med ett ryck! Denna ska ju ha 170 hk original.
Jag tror inte att den är chipptrimmad utan skulle uppskatta att den ger ca 170hk när den väl laddar till.
Har hittat felkoder på (både laddtrycksreglering överstigen) vid en tidigare felsöning och (Laddrycksreglering överskriden) vid senaste, men inga andra.
Någon som har tips på vad det kan vara?
Vevhusventilation?
Magnetventil?
Jag ser dock att den svettas lite olja från ventilkåpspackningen/toppen, men inte mycket (läste någon stans att detta kan vara tecken på igensatt vevhus ventilation).
Funderar även på att chippa den, men har avvaktat eftersom något inte verkar helt ok redan innan.