Akut behov av bilköps-hjälp!

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Vattooo

Ny medlem
Jag behöver köpa en bil ganska akut då min nuvarande löstes in oförvarnat igår..

Min fråga är om det är en nackdel att köpa en Audi äldre än -09? Har fått höra att det hände en hel del med både effekt, bränsleförbrukning, skatter och allt annat viktigt med modeller -09 och nyare? (Åt det bättre hållet givetvis).

Stämmer detta?

Mitt "krav" är under 10000 mil och diesel.. A6 helst.. "Gör" det något att man köper en -07a, -08a för 20-50.000 mindre än en tokfräsch -09?

Som ni ser är jag både i behov av stor hjälp och förvirrad.. :)

Tack på förhand!
 

POHedman

Medlem
En faceliftad 09a och framåt med LED-DRL får du betala rätt mycket mer för - av just det skälet. Som med alla äldre bilar så får du räkna med mer underhåll på en äldre, men i A6ans fall så var faceliften i väldigt hög utsträckning utseendemässiga detaljer (utöver rostkänsligheten under dörrlisterna vilka fixas på goodwill om bilen är VAG-servad). Är du villig att lägga pengarna på en Audi (pris, service, försäkring) så torde någon procents lägre förbrukning enligt ECE-normen vara helt betydelselöst... :)

När det gäller 3.0 TDI så kom det väl en effektökning där någonstans (till 240-245 hk), men det kan du lätt kolla upp själv när du letar objekt.

För jag antar att valet inte står mellan 09a i nyskick och helt sönderkörd 07a? ;-)
 

Vattooo

Ny medlem
Haha nej faktiskt så står inte valet mellan en sönderkörd -07a och en fabriksny -09a.. :)
Snarare väldigt snarlika egenskaper.

Max 10000mil, diesel, (helst automat), max 200k, minst 160hk, avtagbar dragkrok, vinterdäck. Inte allt för orimliga krav kan jag tycka.
Helst en 2,0TDI, då 3,0 kostar och dricker för mycket!

Förstår att faceliften mestadels är detaljer utanpå, men är det inte så att kamremmen försvann nån gång vid -09orna? Är jag helt ute och cyklar?
Ang förbrukningen så skiljer det ganska mkt mellan en -08 och en -09, iaf enligt vägverkets register på två regplåtar jag slog upp.
Försäkringen och årsskatten likaså..

Får man inte "mer bil" för pengarna på en 09a än en 08a?
 

POHedman

Medlem
Förbrukning, skatt (och antagligen då också försäkringen) skiljer sig mellan växellådealternativen, hade de två du kollade på samma växellåda?

Jag vill minnas att förbrukningssiffrorna bara putsades lite på iom faceliften. Men 2.0an i nya A6 såväl som i A4an har kamrem så... Viktigare för hållbarheten än kedja/rem är hur den körts tidigare och om den gått på longlifeservice eller inte. Mycket korta körningar och Longlife är en dålig kombo för bekymmersfritt ägande. Byt till fasta årliga intervall om du inte mestadels ska köra långkörning.

Du får ju en med uppdaterat utseende om du väljer en 09a, men om det kvalificerar som "mer bil" för dig kan du bara du svara på. I övrigt är det samma bil. Det skiljer ungefär 15 000 kr mellan jämförbara 08or/09or. Är det värt det lite modernare utseendet eller inte? Däremot skulle jag seriöst leta efter en med handsfreeanslutning och AMI så att du kan koppla in en mp3-spelare/iPhone etc för musik. Eftermontering av original ligger på 10'. På en basmodell som 2.0TDI så misstänker jag att du måste gå på en -10 för att det ska ingå i den normala tjänstebilsutrustningen, men det finns en del tidigare som har det. Om du inte hade en A6a innan så att du redan vet det - undvik en bil med "full" S-line, den är rejält stum, det räcker så gott med exteriöra paketet.
 

POHedman

Medlem
Men det är klart, är kravet minst 160 hk så måste du gå på 2009 eller senare om du ska ha en 2.0TDI, först då kom de i 170 hk versionen (finns även med 136 hk, den vanliga och i en TDI-e version med annan utväxling och lite lägre förbrukning). Innan var det bara 140 hk som gällde. Eller 2,7 TDI med 180 hk. (190 hk från 2009).
 

Vattooo

Ny medlem
Stort tack för tipsen! Blev en fin A6 Avant 2,0 TDI! :)

Grön som jag är inom ämnet bilar har jag redan postat en ny fråga.. :)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp