AC slutade fungera - bytte tryckswitch - kan det vara ventilen mellan?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hej!

Min AC slutade fungera efter vintern så jag drog en chansning och bytte tryckswitchen eftersom den ofta ger upp och ändå är billig. + är för mkt rookie (trots att jag gått fordon - dock plåt - och för 20år sedan så lite andra bilar idag) för att felsöka en ac. Bor också väldigt öde och vädligt långt ifrån verkstäder.

Men: när jag bytte tryckswitchare så kom det gas så jag skruvade på den nya snabbt. AC:en fungarar dock inte fortfarande och nu går fläkten ovanligt ofta istället. Och det går inte trycka på ac knappen nu. Dock har det varit väldigt kallt så det kanske är därför?

Efter lite undersökning så verkar det som ventilen under tryckswitch ska göra att det kommer 0 gas när man skruvar av den? Så det verkar som den då är slut? Kan jag byta den själv utan att behöva fylla på gasen hos en verkstad sen? Är gasen farlig att andas in?

Alltså:

1. Ska det komma 0 gas när man byter tryckswitchen?
2. Kan ja byta ventilen under utan att behöva fylla på gasen hos en verkstad sen? (+ vad är det för ventil? Hittar den inte på sajter med reserdelar?)
3. Är gasen farlig att andas in? Hur gör man på en verkstad? Använder man gasmask då eller?
4. Är det så att det det inte går att starta ac:en under en viss temp ute?

Bilen är en Audi A4 2017 men är väl lika på många Audi (och andra bilar) antar jag. Bilen har gått ca 13.000 mil. (därför jag tänkte att jag kan byta tryckswitch oavsett så den är fräsch.

Önskar er en fin helg! :)

Be nice tack! (brukar ofta bli hetsigt av ingen anledning i forum)
 
Okej efter lite sökningar så inser jag att jag måste lämna in den för att byta ventilen. Men fortfarande intresserad av svar på frågorna av ren nyfikenhet och lära mig. :)

EDIT: Kan det vara dåligt att köra vidare om ventilen mellan tryckswitchen inte fungerar tro?
 
Senast ändrad:

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Det är normalt att det pyser ut lite gas när man demonterar/monterar övertrycksventilen (den du kallar tryckswitch)

Har du kollat så du har nog med gas i systemet ? Har du för lite gas så går ej ac kompressorn igång.

men varför ska du lämna in för byte av ventil ? den fungerar ju om det pyser till men slutar när du gängat ut övertrycksventilen.

Be dom istället kolla så du har nog med gas, och fyll på om så är fallet.
 
Tack för svar!

Det slutade tyvärr inte pysa när jag skruvade av tryckswitchen (står så hos reservdelssidorna) utan fortsatte bara pysa. Sett ett gäng klipp på youtube och där verkar det som du skriver bara pysa till och sedan sluta?

Kompressorn gick innan bytet men då var det också varmare ute, sedan har det vara varit under 5 grader. Läste någonstans att den inte går igång under viss temp?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Tack för svar!

Det slutade tyvärr inte pysa när jag skruvade av tryckswitchen (står så hos reservdelssidorna) utan fortsatte bara pysa. Sett ett gäng klipp på youtube och där verkar det som du skriver bara pysa till och sedan sluta?

Kompressorn gick innan bytet men då var det också varmare ute, sedan har det vara varit under 5 grader. Läste någonstans att den inte går igång under viss temp?
okay ja då kärvar ventilen säkert, be dom byta den, fyll på med gas åså testar du när ni fått lite varmare väder igen
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp