A6 55 TFSI e

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

JonasL

Aktiv medlem
Generellt för alla plugin-hybrider är att de inte startar på el när temperaturen är ett par minus.
Vet inte riktigt var gränsen går men på min tidigare BMW så räckte det med 5-6 minus för att den skulle köra på bensin i ett par km innan den gick över till el. På Audin har jag bara stött på det en gång, när jag var och handlade och det var -10. Men den står mest i varmgarage.

Om man ställer in förvärmning av kupén, med laddkabeln i, så brukar den starta på el även vid kallare väder.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Har en Golf GTE och där verkar gränsen gå ganska precis vid minus 10 grader. Är det kallare än så startar den bensinmotorn för att senare göra elläget valbart.
/Hälsningar Claes
 

Mikaelhede

Ny medlem
Har haft min nu i ca 3 mån.
Upplever problem med bromsarna.
Varje gång jag kör ut ur tex mitt garage så skrapar bromsarna som på en gammal 240.
Slutar efter 4-5 inbromsningar men återkommer så fort bilen stått still i ca 1 tim.
Visa gånger man tar bilen så känns det som om bromsarna sitter fast mot skivorna och det knakar till när dom släpper.
Någon som har samma problem?
 

Raimo71

Medlem
Jag har tjutande bromsar. Grymt irriterande. Som någon skrev att farthållaren kan ändra hastighet tvärt är ju också tråkigt. Körde E4:an igår 110 väg, men när jag passerade en viadukt så tvärbromsade bilen ner till 70 km/h. Tog flera km innan den fattade att det är 110 igen. Fick köra manuellt.
Är det gps som måste uppdateras?
Håller med att det är ofta problem med stödsystemen och det beror främst på is och snö tror jag.
Har nu kört ca 1100 mil med min och den går bra, lite för snabb dock! (Åkte på fortkörning, men klarade precis kortet)😂

Vet att det inte är Audis fel utan någon dum lag som gör att DAB radion inte får skriva ut vilket låt mm som spelas, men det går bra att kolla på alla andra funktioner i instrumentpanelen 🤔
 

AR55

Ny medlem
Hej på er,

Givetvis Audi ägare, men också realist, kör nu en Allroad 2023. Tyvärr, så får man fundera på nästa steg, Har följt denna tråd sedan starten, har just läst igenom hela tråden igen. Några frågor. Om ett antal år blir det dags för en ny bil,

1; Finns det någon här som inte haft problem med sin hybridbil?

2; Finns det någon här som fortsatt med en ny hybrid, som nästa bil?

Tacksam för återkoppling, för en hybridbil, är nog det minst dåliga alternativet.
 

Ag+

Medlem
Hade en Passat GTE före audin. Har haft tre Audi tidigare. Har inte haft något problem med denna, uttagen juni 2022.
 

Raimo71

Medlem
Inga problem med bilen än när det gäller motor, el mm. Stör mig på farthållaren som inte fattar hastigheten ibland, men är så på många bilar.
Audin är den nya med faceliften. Kört snart 1300 mil. Kommer köpa hybrid nästa också, men troligen en Mersa.

Reviderat svar: Har i efterhand förstått att laddmodulen varit trasig eftersom den i bland slog av eller som nu inte alls ladda.
 
Senast ändrad:

MOF

Ny medlem
Har haft min nu i ca 3 mån.
Upplever problem med bromsarna.
Varje gång jag kör ut ur tex mitt garage så skrapar bromsarna som på en gammal 240.
Slutar efter 4-5 inbromsningar men återkommer så fort bilen stått still i ca 1 tim.
Visa gånger man tar bilen så känns det som om bromsarna sitter fast mot skivorna och det knakar till när dom släpper.
Någon som har samma problem?
Har haft en 5.0 TFSIe (utan S-paket med t.ex. rödlackade bromsok) sedan mars 22 och har, som du, bromsar som på vintern - eller när det regnar mycket - dels är bedrövlig dårliga (på snudd farliga) tills man har bromsat några gånger och dels kan ligga på och låter när man t.ex. kör iväg på morgonen. Som du skriver skulle man tro att man har en bil från 80 talet. Har klagat, men kommer ingenstans. De tycker inte där är ngt fel. Förvisso kan det vara svårt att få fram i dagens stressade verkstadsmiljö, men nekar tro jag är den ända som har detta problem. De känns som nämnd snudd på farliga i början då man i princip måste panik bromsa för att få stopp på bilen. Och det gäller även låga hastigheter. Vet inte om detta beror på återvinningsystemet som jag tror finns på el o hybrider. Och hur blir det på sikt men tanke på hur det är när det är nytt???
 

Raimo71

Medlem
Har haft en 5.0 TFSIe (utan S-paket med t.ex. rödlackade bromsok) sedan mars 22 och har, som du, bromsar som på vintern - eller när det regnar mycket - dels är bedrövlig dårliga (på snudd farliga) tills man har bromsat några gånger och dels kan ligga på och låter när man t.ex. kör iväg på morgonen. Som du skriver skulle man tro att man har en bil från 80 talet. Har klagat, men kommer ingenstans. De tycker inte där är ngt fel. Förvisso kan det vara svårt att få fram i dagens stressade verkstadsmiljö, men nekar tro jag är den ända som har detta problem. De känns som nämnd snudd på farliga i början då man i princip måste panik bromsa för att få stopp på bilen. Och det gäller även låga hastigheter. Vet inte om detta beror på återvinningsystemet som jag tror finns på el o hybrider. Och hur blir det på sikt men tanke på hur det är när det är nytt???
Samma här! Känns om man inte har bromsar i början. Tjutande som en gammelbil. A6 Avant 55 TFSI E 2024. Är många som har detta problem.
 

Fager74

Medlem
Tjenare! Har haft min A6 Avant 55 TFSI e nu ett år. Under vintern har jag upplevt växande problem med att assistanssystemen slutar fungera till och från (helljusautomatik, lane assist, vägmärkesläsning, adaptiv farthållare, korsningsassistent etc).
Lämnade in den tidigare i veckan och de sa då att det hade bildats imma på insidan av vindrutan som då resulterade i att kameran fick problem. Enligt uppgift så monterade de av kameran och torkade ur innan jag fick tillbaka bilen. Sen funkade allt kanon i två dagar och sedan började det igen. När jag tittar utifrån kan man se att det återigen är imma innanför glaset. Hur är det för er andra 55 Tfsi-e ägare? Har ni eller har haft detta problemet? Någon som lyckats få det fixat utan att det återkommer?
Tack på förhand!
Mvh
Martin
 

Energyhunter

Ny medlem
Hej,

Haft min bil sedan mitten av november och hade följande fel från leverans:

* Ratten sned, pekade lite till vänster hela tiden, som att sitta och hålla emot. Efter att lämnat till Euromaster som utförde den hjulinställning som skulle gjorts innan leverans blev det perfekt
* Förardörren otät, lämnat in 2 ggr men de anser inte det vara fel...vindljud skall låta i en bil som A6...
Jag har själv justerat dörren och fått den klart tystare men ska justera tills den är tät som bilar ska vara
* Laddning avbryts innan den når 100%, ibland 85-90%. Hade en Mercedes hybrid innan och aldrig haft problem med liknande. Audi hittar inget fel och oftast når den nu full laddning, kanske lagar sig självt :)

Generellt har jag bara kört Audi, BMW, Mercedes de sista 15 åren och aldrig upplevt så här dålig kvalitet. Plus att jag hatar adaptiv farthållare och "line assist" och de går inte att permanent stänga av.

Audi står inte högt hos mig längre men bilen är snygg iaf :)

IMG_E9712.jpg
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Hej,

Haft min bil sedan mitten av november och hade följande fel från leverans:

* Ratten sned, pekade lite till vänster hela tiden, som att sitta och hålla emot. Efter att lämnat till Euromaster som utförde den hjulinställning som skulle gjorts innan leverans blev det perfekt
* Förardörren otät, lämnat in 2 ggr men de anser inte det vara fel...vindljud skall låta i en bil som A6...
Jag har själv justerat dörren och fått den klart tystare men ska justera tills den är tät som bilar ska vara
* Laddning avbryts innan den når 100%, ibland 85-90%. Hade en Mercedes hybrid innan och aldrig haft problem med liknande. Audi hittar inget fel och oftast når den nu full laddning, kanske lagar sig självt :)

Generellt har jag bara kört Audi, BMW, Mercedes de sista 15 åren och aldrig upplevt så här dålig kvalitet. Plus att jag hatar adaptiv farthållare och "line assist" och de går inte att permanent stänga av.

Audi står inte högt hos mig längre men bilen är snygg iaf :)

Visa bilaga 1291
sjukt snygg färg iaf 👌👌
 

AyJay

Ny medlem
Har idag en ID3 som måste bytas ut pga räckvidden. Därför kollar jag på begagnad A6 eller A7 TFSI e från 2021. Har inte läst igenom denna tråd men undrar om det finns allvarliga brister med denna drivlina? Är det olika räckvidd på el beroende på årsmodell?
 
Senast ändrad:

Raimo71

Medlem
Min laddenhet i bilen måste bytas ut. Den har ibland tagit emot laddning men oftast stannar den upp eller kommer aldrig igång. Vart så sedan dag ett. Den ska bytas ut på garantin.
 

Raimo71

Medlem
Har idag en ID3 som måste bytas ut pga räckvidden. Därför kollar jag på begagnad A6 eller A7 TFSI e från 2021. Har inte läst igenom denna tråd men undrar om det finns allvarliga brister med denna drivlina? Är det olika räckvidd på el beroende på årsmodell?
Kör du inte långt så är det en bra bil. Kan tycka att den är lite trång. Dåligt med fack eller rättare sagt de som finns är trånga, förutom den nere höger om ratten.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp