A1 SB 1.2 TFSI 2014: Ojämn gång vid låga varv vid körning

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Halloj,

har en Audi A1 Sportback 1.2 TFSI från 2014. Den har visserligen gått hela 20000 mil i långa vägar de senaste fem åren men går som en klocka. Eller ja, den har ett problem..

Först - byter olja var 9:e månad och bränslefilter + tändstift var 12:e, har så gjort hela tiden. Bytte tändspole + kablage för ett år sen för en cylinder försvann, men det är det enda större som jag gjort med bilen under hela tiden.

Sen - det lilla problemet jag undrar över om någon har en idé runt:

Vid vissa lägen i låga hastigheter så "hackar" bilen lite.. Jag ska försöka beskriva typ-situationen. Om jag exempelvis kör på treans växel, det är 30-40 väg så betyder det att jag har varven runt 1200-1500 skulle jag gissa. Visst, lågt men motorn är inte under press - det är ingen backe utan rak jämn väg och håller jag då foten helt still på gasen så hackar den till då och då, ganska frekvent. Inte så att bilen skakar till, men högst märkbart. Släpper jag lite på gasen, så den har lite motorbroms, hackar den till mer men det märks så klart mest när man bara håller farten.

I all annan körning, exempelvis helt vanlig motorvägskörning, ex om jag kör på 4-5:ans växlar och på farter runt 70-110 så märks absolut ingenting. Går inte att locka fram symptomen överhuvudtaget.

Jag vette sjutton vad det kan vara - någon som har en gissning/teori eller rent av vet vad det kan handla om?

Jag har provat att spruta lite bromsrengöring runt alla slangar på motorn för att se om det är något insugsläckage nånstans men jag tycker inte att jag hör att motorn varvar upp var jag än sprutar.

Inga felkoder dyker upp när jag kollar av den heller med läsare.

Mvh Niclas
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp