Hej!
Bakgrund:
Bilen tankades med bensin istället för diesel och högtryckspumpen tackade för sig med metallspån i hela bränslesystemet som följd.
Verkstaden ville ha 80k för att laga den och försäkringsbolaget var inte helt medgörliga till att betala...
Det blev till att göra det själv:
Begagnad högtryckspump inhandlades från en skrot och byttes
Tanken tömdes och torkades ur nogrannt.
Bränslerören fram till motorurmmet spolades med ren diesel
Bränslefiltret byttes och behållaren rengjordes noggrant
Alla bränsleslangar och rör, inklusive railen, demonterades och spolades, rengjordes
Kort sagt, pumpen byttes till en hel och hela bränslesystemet utom spridarna rengjordes noggrant.
Bilen startade och går hur bra som helst men ibland så dör den och är svår att återstarta.
När jag tittar är det ofta diesel kring spridarna men jag har inte lyckats hitta något läckage på de delar som jag haft demonterade.
Jag vet iofs. inte om det läckte redan före mina åtgärder, hade ingen anledning att titta där då...
Problemet jag har nu är att jag inte vet varför den stannar, varför den sen plötsligt går bra igen en lång period och var dieseln kommer ifrån, alla kopplingar ser torra ut...
Någon som har något bra förslag på var jag bör börja gräva?
Bakgrund:
Bilen tankades med bensin istället för diesel och högtryckspumpen tackade för sig med metallspån i hela bränslesystemet som följd.
Verkstaden ville ha 80k för att laga den och försäkringsbolaget var inte helt medgörliga till att betala...
Det blev till att göra det själv:
Begagnad högtryckspump inhandlades från en skrot och byttes
Tanken tömdes och torkades ur nogrannt.
Bränslerören fram till motorurmmet spolades med ren diesel
Bränslefiltret byttes och behållaren rengjordes noggrant
Alla bränsleslangar och rör, inklusive railen, demonterades och spolades, rengjordes
Kort sagt, pumpen byttes till en hel och hela bränslesystemet utom spridarna rengjordes noggrant.
Bilen startade och går hur bra som helst men ibland så dör den och är svår att återstarta.
När jag tittar är det ofta diesel kring spridarna men jag har inte lyckats hitta något läckage på de delar som jag haft demonterade.
Jag vet iofs. inte om det läckte redan före mina åtgärder, hade ingen anledning att titta där då...
Problemet jag har nu är att jag inte vet varför den stannar, varför den sen plötsligt går bra igen en lång period och var dieseln kommer ifrån, alla kopplingar ser torra ut...
Någon som har något bra förslag på var jag bör börja gräva?