Trasigt Kombiinstrument alt ECU - Audi A4 1.8T 99.6

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Ygglur

Ny medlem
Är en stolt ägare av en Audi A4 1.8T från 99.6.

När jag köpte den så strulade kombiinstrumentet lite. Hastighetsmätaren kunde ibland låsa sig i ibland men fungerade igen om man startade om bilen, trippmätaren kunde oxå nollställa sig med jämna mellanrum.

För tre dagar sen när jag skulle iväg så började alla lampor i kombiinstrumentet att lysa samt så stod det "miles - def" nere i högra hörnet. Bilen startade dock utan problem men den gick inte riktigt rent och när jag provade att starta bilen igen så började immobilzern att lysa. Har provat både med den enda nyckeln jag har samt den lilla svarta plastnyckeln,
Se bilden nedanför.


Bogserade hem bilen och kopplade in VCDS. Fick upp felkoderna under 01 - Engine
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
16990 - Internal Control Module: Processor Fault
samt att batteriet var dåligt laddat.

det jag har gjort är att laddat batteriet och nollställt koderna. Jag har även provat att matcha det befintliga kombiinstrumentet med ECU. Tänkte om de hade slutat prata med varandra. Gjorde enligt länken nedanför.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Immobilizer_II_ECU_Swapping

Något jag reagerade på när jag gick in under 01 - Engine var att jag inte fick upp IMMO-ID i extra fältet. Se bilden.



När jag gick in under 17 - Kombiinstrument och försökte söka felkoder så fick jag upp detta.
"No Faults Found
or DTCs not supported by controller
or a communication error occurred"

Fick däremot upp vilket Immo-ID jag har i kombiinstrumentet.


Blir tokig på detta... Vad ska jag prova? Måste få ordning på denna innan onsdag då jag ska åka genom halva Sverige.

Tack på förhand
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp