Audi 100 2,6 som går dåligt

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Christoffer

Ny medlem
Tänkte kolla om det finns någon här som har något tips på vad man kan göra åt en Audi 100 med V6 som går ruskigt dåligt.

Min bror införskaffade sig en Audi 100 Quattro med V6 -94 och skulle ha som vinterbil. Tyvärr var det en bil som rullat lite drygt 10 varv runt jorden så det fanns lite problem med den.
Hursomhaver så behövde han av någon anledning plocka lös remskivan på veven. Sagt och gjort så monterade han sedan tillbaka den men glömde spärrskaftet. Spärrskaftet slog fast och muttern till svänghjulet gängades lös och motorn stannade när remskivan släppte.
Inget verkade ha tagit stryk så han monterade tillbaka remskivan och provstartade men nu gick bilen som en påse nötter. Det är knappt att den orkar hålla sig vid liv och vibrerar ordentligt, precis som om något vore i obalans.
Frågan är då vad som kan vara problemet?

Jag har lite svårt att tänka mig att hela vevaxeln ska ha blivit skev på grund av ett spärrskaft. Det läcker inget ur packboxarna vid veven, något jag kunde tänka mig att den borde göra om veven skulle vara skev längst ut. Vid okulär inspektion ser det inte heller ut som att veven/remskivan roterar skevt.
Remskivan är bytt men problemet kvarstår.
Vad mer kan man tänka sig när det gäller sådana motorer?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp