Kontakter i gammal 1998 Audi A4 Avant

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

mrhoffmann

Ny medlem
Tjenare!

Jag har en Audi A4 från 1998, Avant om det i detta ärende spelar någon roll :)
Sedan fabrikat har den haft en Alpine TDA-7561R stereo, med tillhörande 6cd-diskbytare.
Oavsett, jag fick för mig idag att jag skulle sätta in en ny stereo, då köpte jag en billig, en med USB och AUX, det räckte.

Dock när jag skulle hoppa på att sätta in han så startade den inte. Första tanken var ström, så jag kontrollerade, det var visst
ett hemmabygge inuti kablaget.

Från bilen går röd till skarvdonet, från skarvdonet går röd till både gul och röd, röd direkt vidare till stereon.
Gul däremot sitter på en blå säkring märkt 15. Jag utgick såklart från att detta var något jag kunde förflytta.
Så jag tog loss skarvdonet och klippte av röd + gul från Alpine stereon.

I min nya Pioneer stereo kopplade jag exakt identiskt mot vad stereon i bilen skulle vara, så gul används inte direkt, den får ström av röd.

Så nu ser allt identiskt ut på min Pioneer jämfört med min Alpine.

Dock är kruxet, jag får ström, men nu vägrar han att stänga av sig.
Jag antar att jag kopplat den till konstant ström eftersom den startar så fort stereon får sin power-kabel insatt, men den
stängs aldrig av och dessutom är mitt tändningslås aldrig aktiverad, behövs alltså ingen nyckel.

Jag har skrivit två diagram som skulle hjälpa mig med detta, dem är uppladdade här (Alpine) och här (Pioneer).
Jag har såklart testat att koppla ur gul och bara köra på röd, jag har även testat att bara köra röd. Båda fallen då den ene var urkopplad så slutade stereon funka och den fick ingen ström.

I överlag, inget fel på stereon, den spelar musik från antenn, cd och det sker utan glapp eller dylikt. Men jag får inte av han bara.
Kan någon grym här på forumet hjälpa en idiot? :)
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp