Audi A6 2,0 TFSI -07 med svajigt laddtryck.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
O

Oregistrerade

Gäst
Hej.
Jag har en 2007 års A6a (2,0TFSI som rullat snart 18000mil) som ger lite svajigt laddryck.
Turbotycket kommer inte alltid som det ska. Det känns (och hörs med rutan nere) att den börjar ladda lite runt 2200 varv, och sedan händer det inte så mycket förren ett ryck vid mellan 3000 varv och i bland just vid 4200 varv. Är inte alltid som denna extra kraften kommer, men oftast och i så fall med ett ryck.
Denna lågtrycksturbo ska man ju inte över huvud taget känna någon (kick) i?
Rent spontant käns det som att den ger ca 150hk och sedan kanske 20 till med ett ryck! Denna ska ju ha 170 hk original.
Jag tror inte att den är chipptrimmad utan skulle uppskatta att den ger ca 170hk när den väl laddar till.

Har hittat felkoder på (både laddtrycksreglering överstigen) vid en tidigare felsöning och (Laddrycksreglering överskriden) vid senaste, men inga andra.

Någon som har tips på vad det kan vara?
Vevhusventilation?
Magnetventil?
Jag ser dock att den svettas lite olja från ventilkåpspackningen/toppen, men inte mycket (läste någon stans att detta kan vara tecken på igensatt vevhus ventilation).

Funderar även på att chippa den, men har avvaktat eftersom något inte verkar helt ok redan innan.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Ingen som vet något?
Bilen rullar fortfarnde med samma symtom...

Upptäckte även att blien börjat rosta ganska ordentligt i nerkant på dörrarna, på tröskeln där man stängenr dörren, samt nerderkant/vid baklysen på bakluckan. Pratade med Audiverkastaden för nästan ett årsedan och de sa helt enkelt att eftersom det saknas 1st autoriserad service så gör de ingenting...
Nu har jag fixat detta själ och upptäckte då att dest spridit sig väldigt mycket under lacken på dörrarna. Det fanns inget hål i lacken någon stans utan detta kom underifrån. Verkar helt enkelt som att det fanns någon massa/lim mellan plåt och lack och det är därunder som det börjat rosta. Alltså det kommer inifrån...
Jag hade en MB c-klass innan och den började lite i skärmkanten, MB tog det helt på garanti, trots att bilen var äldre. Tycker faktiskt att Audi sköter detta mycket dåligt, samt att A6an rostar betydligt mycket mer än Mercan...
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp