Problem med varningslampa "gearbox malfunction"

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Q5_Uppsala

Ny medlem
Hej!

Jag har nyligen lämnat min -09 Q5 2.0 TFSI till Audi för felsökning ang. en varningslampa som lyser
då och då och släcks efter ett tag, den säger: "gearbox malfunction, limited functionality, you can continue to drive".
Automatlådan blir lite segare och växlar lite långsammare när varningslampan lyser men sedan när lampan släcks så
återgår automatlådan tillbaks till normal konditon och fungerar normalt.
Audi Uppsala har gjort en felsökning och konstaterat att kretskortet för mekatroniken måste bytas vilket verkar vara
väldigt dyrt. Fast första gången fick jag ett kostnadsförslag på 8,000 kr + 6,000 kr för byte av vattenpump pga
glykol nivån som minskar i behållaren.
Så jag ville fundera om jag ska sälja bilen eller inte pga de dyra kostnader.
När jag hade bestämt att åtgärda felen och betala 14,000 kr till Audi så hade de inga tider förränns efter sommaren.

Då ringde jag till Audi Sthlm och lyckades få en tid nästa vecka innan semestern. Men Audi Sthlm konstaterar att
byte av mekatronik kretskortet kostar 32,000 kr !!!!!
Tyvärr så har bilen gått 15,000 mil och försäkringen täcker inte garanti för växellådan heller.

Så nu ska Audi sthlm göra en felsökning själva och se om det verkligen är nåt fel på mekatronik kretskortet eller inte.
Har läst på utländska Audi forum att en del har haft samma problem som jag med varningslampan "gearbox malfunction ...."
där folk i forumet hade föreslagit att mekatronic kretskortet skulle åtgärda felet med varningslampan.
Ska en sådan varningslampa innebära att man måste byta en kretskort som kostar 32,000 kr????
Bilen har jag ägt sedan förra året och bytt batteri och betalat för servicen vilket man kan acceptera men problem med en läckande vattenpump + varningslampa för automatlådan som ska kosta en hel del känns inte riktigt bra.
Har nån nåt professionell åsikt om vad jag borde göra?
Eller har nån hört talas om problemet med varningslampan; "gearbox malfunction....." ??
Vore hemskt tacksam för lite tips/råd :0))
/Hälsn. Peyman
 

far77

Ny medlem
gearbox malfunction audi q5

Hej, jag är jätte intresserad av att veta hur gick det med din växellåda?
Har du åtgärdad felet och hur mycket den kostat dig?
Jag äger själv en Audi Q5 2,0 Fsi 09 har gått 10000mil. med automat låda som började dyka felkod "gerbox malfunction".
Vet inte om jag ska behålla bilen eller sälja den eftersom jag har inte råd och betala 32000 för reparation.
Blir tacksam om du delar med dig av dina erfarenheter kring detta.
Mvh.
 

Michel

Ny medlem
Hej, hur har det gått med felkoden "gearbox malfunction". Har samma fel på min Q5 från 2009 som gått 12000 mil.
Felkoden tänds i ca 5 -10 sek slocknar sedan? Är jätte tacksam om du delar dina erfarenheter kring detta.
MVH
Michel
 

S-tron

Ny medlem
hur har det gått för er alla??
har ni bytt mechatronic enheten ? har problemet upphört i så fall efter det?

tacksam för svar
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp