Problem med manuell växellåda

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

MAGOLS

Ny medlem
Jag har en A6 2,4 S-line Quattro- 07 med 6växlad manuell som gått 5800mil. Denna har nu visat sig få problem med treans växel, speciellt när man har lite högre varvtal (uppåt 6000/rpm) och håller som bäst på med att köra ifrån en sån där fånig V70 Volvo. Jag misstänker att nån sync-ring inte mår så bra i lådan, och problemet tycker jag mig nog ha funnits mer eller mindre sen jag köpte bilen för 1000mil och 10 månader sen. Är det bara jag som får skylla mig själv eller är det en svag punkt hos denna typ av låda som jag nu har fått förmånen att upptäcka? Till mitt försvar så hävdar jag att jag har alltid kopplat ur ordentligt när jag "dragit på", samt att jag inte kan minnas att det hänt några andra missöden så länge jag har haft bilen iaf.
 

MAGOLS

Ny medlem
Kan avslöja att det blev byte av koppling och några delar till. En fjäder i tryckplattan hade felat och kopplingen hamnat snett. Priset på reparationen var mycket högt men det blev till slut en affär på "bara" 9900:- Ingen garanti och ingen försäkring täckte detta.
 
O

Oregistrerade

Gäst
audi a6 2.0tfsi 2007 vill inte växla manuell

hej jag har en audi a6 2.0tfsi 2007 gått 22000mil, problemet började med att jag skulle växla i ettan då fastnade kopplingspedalen nere och kom inte upp helt bara litegrann.

Bilen gick och köra litegrann men jag stannade och försökte växla in i ettan igen men då gick det inte.

När jag tryckte ner kopplingen helt ner så gick det inte det var som stopp i växelspaken den vill inte gå i någon växel. Men när jag stänger av bilen och drar ut nyckeln så går det att växla.????

Sedan ungefär 1timme senare tänder jag bilen igen och då går det att växla in i ettan och köra litegrann men efter ngn minut så går det inte att växla, kopplingen är kvar nästan helt nere och det går inte att växla med växelspaken. vågar inte dra för mkt med växlespaken känns som om den kmr slitas av. Vad tror ni är problemet???? tacksam för svar
 
O

Oregistrerade

Gäst
audin

när bilen är avstängd så går det att växla men när den är igång så går det inte att växla kortfattat,, vad tror ni
 
O

Oregistrerade

Gäst
hjälp? tips?

ingen som kan hjälpa med lite tips? har tagit den till 2 olika verstäder och ena säger hela kopplingen och den andra att det bara är cylindern under kopplingspedalen?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp