Oljeslukande Tfsi motor

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
O

Oregistrerade

Gäst
Hej!
Ny här på forumet & misstänker denna fråga varit uppe förut.
Har en A4 2.0 Tfsi 211hk
Efter en tids påfyllningar av massa olja så åkte jag till Audi verkstaden.
Jag har räknat ut att den drar 2.1l på 350 mil
För mig är det obigripligt som plågat BMW M3 utan att ens behöva kolla olje stickan.
På verkstaden sa en kille att man kan bygga om
vevhus ventilation om det ej är gjort.
Har någon erfarenhet av det ?
Min andra fråga. Jag har förlängd motorgaranti till 15000 mil.
Har anmält problemet.
Men tror ni de tar det?

Mvh watchsale
 
O

Oregistrerade

Gäst
Ja har en en 2010a 2.0TFSI och kan säga att min drar oxå så mkt olja ungefär, känns jäkligt mkt... Min första Audi, har aldrig haft nån tidigare bil som ja har behövt fylla på olja! funderar på o åka till Audi o se vad dom säger till mig.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Oljeförbrukning

Tyvärr verkar de dra mycket olja. Se instruktionsboken upp till 0,5 liter/100 mil. Min ligger precis under den gränsen. Drar de mer gör verkstaden en kontroll av din förbrukning. Ligger det över är det ju ett fel som ska åtgärdas på garanti som jag har förstått det efter att ha frågat på en verkstad.
 

z6swe

Ny medlem
Har precis köpt en "ny" Audi A4 Avant 2.0T -09, rullat 15.600mil.
En vecka efter köpet börjar oljenivån spöka för mig. (1l/50mil)

Tre dagar senare börjar motorlampan lysa och den tänder inte på alla cylindrar.
(Blir ett fint "puffmoln" när man varvar till bakom bilen och det luktar olja så in i!)
Utblåsen är täckta med olja/sot...

Nu vill Audi byta cylindrar, packningar, cylinderarmar (Ursäkta om det är fel skrivit om delarna då jag inte alls är så bilkunnig)
Dock vill Audiverkstaden få igenom ett motorbyte.

Detta är något jag kommer få betala 30% av kostnaderna då Audi KANSKE kommer stå för 70% av resterande summa.
MEN 100.000SEK för ny motor är ändå 30.000SEK för en annan.

Att köpa en beg motor kan man göra, men risken är ju självklart överhängande att det är samma problem med den.

Någon som har tips på om man kan få AUDI att ta hela kostnaden då detta är ett känt fel?
Bilen är servad hos märkesverkstad sedan dag 1 så att säga...
 
Samma sak för min Audi A4 årsmodell-09. Slutade med att Audio stockholm renoverade motorn för 75 tusen, inga problem efter det. Det var nån 5 års garanti som fortfarande gällde så slapp kostnaden helt.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Jag har en A6 Avant -2006 TFSI 2.0

Min bil drar en liter per 500 / 700 mil..
 
O

Oregistrerade

Gäst
1.8 tfsi

Min 11 kom tillbaka från verkstaden idag. De fyllde olja o sa åt mig köra tills låg oljenivån lampan tändes.
Gjorde det och kom 70 mil. På den sträckan uppmätte de en förbrukning på 1.82 liter motorolja per 100 mil.
Har hört att de fixar en del på goodwill dock.
Skellefteå bils undersökning måste jag dock betala. 5000 spänn för två oljebyten!!!

Om någon är intresserad om fortsättningen på historien så kan jag posta den med.
 

Bandroom-mike

Ny medlem
Jag har samma problem. Har en a6 2006 2,0 tfsi som drar typ en liter per tank.
Jag läste om nån som provade kolvringstätning (rislone 4447 compression repair ) och de funkade.
Nån som vet nåt om kolvringstätning? Kan de skada motorn?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp