Audi A6 årsmodell 2010

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Gregor

Ny medlem
Hej!

Är bara nån dag ifrån att köpa en A6 Avant årsmodell 2010 tillverkad 09. Är en TDI med 170 HK. Gått 14 000 mil precis, som tjänstebil. långmil alltså. Min fråga är: Vågar man köpa en Audi med 14000 mil på mätaren utan att bli ruinerad bara efter nåt år. Tänker då mest på hur bra är dessa motorer? Dieslar brukr vara bra och då bilen är bara 3 år gammal, borde det inte var större bekymmer.
Är det kedja eller remm på dessa och när byter man den? Vad har ni för erfarenheter och tips för en ny Audi ägare. Är sedan tidigare inbiten Volvo ägare med dess för och nackdelar. så jag är lite skeptisk även om jag har bestämt mig för att prova en Audi denna gången.


Valet var mellan en Bmw 520 D 2009 och Audin. Men efter att ha provkört BMWn så blev jag besviken på kvaliten på inredningen. Snacka om plastig bil. nackstödet och dörrarna var under all kritik. Gamla 5 serien var ett under jämfört med 2009. Där är Audin överlägsen tycker jag. Samt designen är jättefin på Audin jämfört med BMW.


tacksam för alla svar

mvh

Gregor
 
Senast ändrad:

Vattooo

Ny medlem
Hej! Är inne på samma bilval faktiskt! Helt ny Audi-entusiast men har som kriterier: Diesel och < 10 000 mil.

Finns en hel del som ligger på < 10 000 mil och kostar i stort sett samma som dom på 14 000.. satsa på att lägga nån extra tusenlapp på en som gått mycket mindre! Mitt resonemang iaf.. :)

Lycka till, men ge fasen i dom som jag är intresserad av! ;) (haha)
 

POHedman

Medlem
Generellt så sliter inte många mil på kort tid särskilt mycket, så det behöver du inte bekymra dig om. Men generellt så är moderna dieslar mindre stryktåliga än äldre - de är mer högteknologiska och har mycket mindre toleranser i sig. Men det gäller rakt över och är en effekt av ökat effektuttag, mindre förbrukning, mer rening etc så... Att få ur +20 000 mil med normalt underhåll och byte av slitdelar är ju däremot inget problem, även om slitdelar också kostar. Men det beror på hur ni ska använda den. Stadstrafik, många kortkörningar, mycket kallstarter etc sliter rejält och särskilt mycket på överladdade motorer. Men det är inte märkesspecifikt.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp