Byta Kamrem/Kamkedja - Sammanställning. Vad kostar det, när ska den bytas?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Peter

Sakkunnig
En av de dyrare reparationerna man har på sin bil är när det är dags att byta kamrem, de äldre modellerna, eller kamkedja, som de nyare motorerna har. Generellt ska en kamrem hålla upp till 18000 mil, enligt Audis information, men det är sällan som det fungerar i praktiken. Det kräver att man sköter sin service till punkt och pricka och har ett normalt körsätt där bilen inte utsätts för korta intensiva körningar och även att oljebyten sker med tätare intervaller än vad Audi generellt rekommenderar.

Överlag rekommenderas att man byter kamrem var 12000:e mil, för att vara säker på att slippa problem, med eventuellt dyrbara reparationer som följd.

Varför måste man byta kamrem

En kamrem är en av de delar i en motor som slits genom att man kör med bilen. Dåligt oljetryck eller missade oljebyten kan medföra att dessa delar slits fortare än normalt. Därför är det viktigt att man sköter om den service som bilen ska genomgå och att man utför regelbundna oljebyten.

Man kan höra när det börjar bli dags att byta kamrem, det hörs ett rasslande oljud från den bakre delen av motorn. Oftast är det mer hörbart i samband med kallstarter och för att slippa problem som ett ras innebär är det vettigt att snarast genomföra ett byte.

I samband med byte av kamrem så ska även vattenpumpen bytas. Den brukar slitas i samma takt som en kamrem.

Vad innebär det att motorn har en kamkedja

I de nyare modellerna har man ersatt kamrem med kamkedja. En kamkedja har generellt en mycket lång livslängd, ibland brukar den hålla hela bilens livslängd. Men här finns det andra saker som man behöver kontrollera som bland annat styrskenor och kedjespännare. Om dessa skulle slitas och sträckningen på kamkedjan blir för hård eller för lös, kan det innebära att man även tvingas att byta kamkedja. Därför ska kedjespännare och styrskenor ses över och bytas med jämna intervaller så att dessa inte påverkar kamkedjan. I samband med byte av spännare bör man även se över och byta vattenpumpen.

Även en kamkedja kan brista eller bli förstörd så att man tvingas att byta denna. Det krävs att man sköter bilens service och att man regelbundet byter motorolja så att kamkedjan alltid har en bra smörjning. För gammal olja eller koks i systemet medför stor risk för att kamkedjan kommer att rasa, vilket kostar betydligt mer än det kostar att byta kamrem. Om man får koks i oljesystem, på grund av att oljan i motorn är dålig, som leder till rasslande kamkedja är det viktigt att snabbt försöka åtgärda detta, innan det rasar och ett byte av kamkedja är nödvändigt. Man bör göra en invändig motorspolning och byta ut spännarna och därefter fylla på med frisk olja.

Pris för byte av kamrem


Att byta en kamrem hos Audi går på mellan 16 000 – 20 000 kr, beroende på modell. Man kan även hitta bra auktoriserade bilverkstäder som utför jobbet för mellan 10 000 – 15 000 kr. Priset beror till stor del på att det är ett relativt komplext arbete med att byta kamrem på Audi. I priserna ingår även byte av vattenpump och slitdetaljer som byts i samband med bytet av kamrem.

Att byta kamrem själv

Att byta kamrem själv går, man kan köpa delar för att själv genomföra kamrems byte hos billtillbehörsfirmor med stort sortiment, vilket kostar runt 3000 kr. Därefter behöver man både tid och kunskap för att lyckas med projektet. Räkna med att det tar minst en dag att genomföra bytet och att fronten på de flesta modeller behöver avlägsnas. En annan nackdel är att man inte har några garantier på arbetet eller stämplar i boken som visar på att ett byte av kamrem har skett.
Om man inte är helt säker på vad det innebär att byta kamrem så är det bättre att man vänder sig till en auktoriserad verkstad och få jobbet utfört professionellt, med garantier.
 
Senast ändrad:

Tompa66

Medlem
Visa bilaga 68Visa bilaga 69
På 2,0tdi 06a kan man enkelt plocka bort en plastkåpa och kolla konditionen på kamrämmen
På denna har den gått ca 9000 mil och ser väldigt fräsch ut
Jag hade bort den då jag bytte bla kedjespännaren till balansaxlarna
Man behöver ett specialverktyg för att hålla vevaxeln och på en A4 behöver man lossa fronten på bilen vilket tar tid första gången
Själva bytet är inte svårt men man måste vara noga så man inte ändrar läget på vevaxel gentemot kammdrevet
 
  • Like
Reactions: Per
O

Oregistrerade_Martin

Gäst
felkod - kamaxelinställning

Hej Peter!

Du verkar mycket kunnig. Det var mycket vettig info jag tillgodogjorde mig, skrivet på ett lättförståligt sätt. Tack för det! :)

Jag har idag haft min bil inne på garantijobb (byte av spolarslang till bakrutan) och då lästes även felkoder av. Man hittade då felkoder för kamaxelinställningen, men hann ej felsöka något nämnvärt idag. Ny tid bokad om ett par veckor. Tills dess rekommenderade de att bilen körs minimalt.

Min bil har gått ca 12.000 mil, en A6:a 2,0tfsi -07. Service alltid utförd hos Audi enligt deras longlifekoncept. Bilen drar ca 0,5 liter olja per 150-250 mil, så ett visst intermittent "oljebyte" förekommer ju även utöver vid servicetillfällen.

Min fråga är väl snarast om man skulle kunna anta att felkoden signalerar att kamremmen behöver bytas? Jag trodde det var en 6000 mil kvar, men med beaktande av vad du skriver så kanske det är precis just dags att byta den nu...

/Martin

PS. Ja alla får ju naturligtvis mer än gärna svara... :) DS.
 

JAgTT

Ny medlem
14/2-12 Har nyligen köpt en TT Q APX org 225 hk -00 15100 mil.

Bytte nyss kamrem, vattenpump och termostat hos Mekonomet i Linköping, 6500 Kr 3 år garanti.
Passade på att ta haldexoolja, bromsolja o 15000 mil service, tyvärr var det dåligt dokumenterat av tidigare ägare.
 

FREN

Ny medlem
Hej på er!

Nån som vet en billig/bra verkstad för 12.000 milaservice (kamrem + vattenpump) på en A6 2.0T -07 i Göteborgstrakten? Stämmer det verkligen att vattenpumpen byts i denna service? Har aldrig hört talas om att det görs på andra bilar efter så kort tid.

Tjing, Fredrik
 
O

Oregistrerade

Gäst
Att man byter vattenpump samtidigt som kamrem är för att det är så dyrt att byta den då den börjar trassla.
Sen är kostnaden så liten i jämförelse med övriga arbeten och material.
 

MAGOLS

Ny medlem
A6 2,4 Quattro-07 (uttagen v2 i januari -08) med prick 7000mil på mätaren, servad exakt efter boken, all service utförd av Audi märkesvärkstad. Varningslampan för katalysator tändes och bilen lämnades in på Audiverkstad. Diagnos; kamkedja utsträckt och ena kamaxeln hade "kuggat över".
Bilen bedömdes som för gammal (mer än 5år) och jag "råddes" att ta kostnaden på min egen försäkring, nästa råd; oljebyte vart år ist för vart 3:e (eller max 1000mil). Jag har kollat runt lite och bara här i byhåla så är vi nu tre som råkat ut för samma haveri, runt om i landet så är det betydligt fler. Studerar man Audis markandsföring och reklam, läser och hör alla ord om prestanda, försprång och pålitlighet, så får alltihopa mig att känna mig ganska lurad. Motorn 2,4 har ett par grova konstruktionsmissar (kondenspromblem i oljan tex) och motorerna är inte speciellt hållbara. Kamkedjan är motorns svaga del, och det var ju just kamkedja som var detaljen som gjorde att jag valde denna bil, jag trodde på det som sades att en kamkedja är säkrare och kräver mindre underhåll än en rem.

Audi har en goodwill gräns på 8000mil men jag undrar vad som ska till innan för att den ska utnyttjas?
 
K

Kamkedja a6

Gäst
Jag bytte kamkedja på min audi a6 2.4 s-line 2005 som började ge oljud, 2012-02-10 och då hade den gått 10590 mil.

Det gick på totalt 22 305 kr.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Skämmande läsning

Hur kan man som bilägare acceptera liknande "problem"?
 
F

Frågande

Gäst
Har en A4 1,8T 2003 192 hk.
När ska/skulle kamremmen bytas?
Behöver man plocka av fronten?
 

Sabahudin

Ny medlem
Hej

Helt ny på forumet och funderar till att byta till en Audi A6 09-10 TDI!
Undrar bara om det gäller även denna bil detta med kamremsbyte?
Hur kan det kosta 20 lax för en service?
 

Dansken

Ny medlem
Hej!

Har hört att det endast finns dom mil interval som här är angivna, inte någon rekomendation kring ålder på remmen - kan det stämma? Min bil har gått ca 7.500 mil, på 10 år - vill säga att den borde hålla kanske 5-20 år till, eller?
 

PeterMK

Ny medlem
Hej!

Har hört att det endast finns dom mil interval som här är angivna, inte någon rekomendation kring ålder på remmen - kan det stämma? Min bil har gått ca 7.500 mil, på 10 år - vill säga att den borde hålla kanske 5-20 år till, eller?
Absolut inte! En kamrem gjord av gummi är oftast "färskvara", då gummi blir skörare med åren och kan spricka. Därav finns det alltid ett milintervall och/eller år angivet innan dem bör bytas.
Detta kan vara olika från bilmodell till bilmodell t.ex. Opel har många gånger 6000mil eller var 4:e år på sina modeller.

Om din rem är 10 år nu så hade jag siktat på och byta..
 
O

Oregistrerade_M

Gäst
Absolut inte! En kamrem gjord av gummi är oftast "färskvara", då gummi blir skörare med åren och kan spricka. Därav finns det alltid ett milintervall och/eller år angivet innan dem bör bytas.
Detta kan vara olika från bilmodell till bilmodell t.ex. Opel har många gånger 6000mil eller var 4:e år på sina modeller.

Om din rem är 10 år nu så hade jag siktat på och byta..
Det gör det inte ALLTID. Jag har en Audi TT 00 225hk som kamrem precis gått sönder på, i den boken står det BARA milintervall, inga år. Får troligen betala skitet själv men ja, lite lurad är man ju då försäljaren pushade hårt för att den skulle hålla 18k med, gick den sönder innan vad det Audis fel. Tror knappast Audi ser det så...
 
O

Oregistrerade

Gäst
Kamrem på annan "Audi"

Om ni tycker att 12000 eller för den delen18000 mil för en kamrem är lite köp då inte en annan "Audi" - Ducati. Kamremsbyte efter 2000 mil eller 2 år!!! Betyder i realiteten att kamremmen byts efter ca 1000 mil då de flesta av oss bara kör ca 500 mil per år.... Dock enkelt att byta med föredömlig åtkomst.

/J

PS Funderar på en TT/Quattro att komplettera Duccen med då jag vill vara märkestrogen. Var finns bra köpråd att finna? Hittar inga på denna sida....
 
O

Oregistrerade

Gäst
Aujdi

jag har ent aujdi som er gul är den med rem? åkså fin.
 

dstiller

Ny medlem
Kamkjedje byte vid 13.000 mil....

Har en A6 2.4 -05 och fick domen hos Audi idag, kamkjedjan höger sida har sträckt sig.
En reparation som startar vid 50.000 hos Audi. Bilen är servad i tid enligt indikatorn.
Om det hade varit vid 130.000 mil kunde jag accepterat.
Jag har haft min sista Audi, frågan är vad ska man åka för märke i fortsättningen?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp