parkeringshjälp..

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

hobbex

Ny medlem
Hej..
Mitt första inlägg här.

Köpte nyligen min A5a. 2.0 TFSi 2010, Quattro, S-tronic, Bang Olofsen etc.


Har börjat störa mig lite på parkeringshjälpen som finns i bilen, den fungerar lite när den vill. I manulen står det inget speciellt om detta heller.
Någon som vet om man måste göra ngt speciellt för att den ska fungera?
Knappen i mittkonsolen blinkar gult. Om man trycker på den så piper det till men inget mer. Varannat tryck stänger av lysdioden,

Jag har den varianten av parkeringshjälp som har en grafisk bild av en bil i skärmen.


Alla tips emottages...

Fråga #2: någon som vet var man enklast och billigast köper dragkrok för eftermontage? Pris?
 

POHedman

Medlem
Det låter som att PDCn är trasig - det kan vara glapp i kontakten (vanligt) eller en sensor som lagt av. Det räcker med en för att det ska sluta fungera. Be en verkstad som kan läsa felkoder att checka - då får du reda på vilken av sensorerna som inte vill. Därefter se om det är glapp eller verkligen trasig sensor.

Är det inte värt att få dit en originalkrok? Om inte annat så finns många erbjudanden på Blocket om eftermonterat drag.

//po
 

hobbex

Ny medlem
Det låter som att PDCn är trasig - det kan vara glapp i kontakten (vanligt) eller en sensor som lagt av. Det räcker med en för att det ska sluta fungera. Be en verkstad som kan läsa felkoder att checka - då får du reda på vilken av sensorerna som inte vill. Därefter se om det är glapp eller verkligen trasig sensor.

Är det inte värt att få dit en originalkrok? Om inte annat så finns många erbjudanden på Blocket om eftermonterat drag.

//po
Tack för svar PO!
Glapp i någon sensor låter troligt, då den fungerar ibland.
Tyckte jag läste någonstans att man måste stanna och lägga in backen för att den ska gå igång!? Det är inte ngt så enkelt ? Har förvisso testat detta, men det kanske är fler villkor som måste uppfyllas?

Själva monteringen av draget fixar farsan, behöver bara köpa anordningen. Vet inte om det går att köpa en orginal löst eller vad det kan tänkas kosta...
 

POHedman

Medlem
När den fungerar så funkar den bara helt enkelt :) Kolla med en verkstad som kan läsa av felkoderna om du inte känner någon som har den utrustningen, det är snabbaste och enklaste sättet att gå vidare.
//po
 

hobbex

Ny medlem
Hej Igen...
Har nu läst ut felkoderna från bilen.
Fick ett CAN-BUS: #03041 fel, som har något med "Energy management" att göra. Är det batteriet som strular tro?
Farsan hade problem med sitt batteri i sin Merca och det påverkade parkeringssensorn i hans bil. Kan det ha något samband?
Allt annat verkar fungera som det skall på bilen och jag åker ca 5mil om dagen med den, så batteriet bör hinna laddas mellan varven.

Finns det en eller 2 batterier i en A5a? Ett batteri sitter under reservhjulet iaf.

Edit: 03041 = "Energy managment active" (prio 7)
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp