Två frågor - Ojämn motorgång - Paj parkeringsbroms

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hej alla medlemmar!

Min bil är en Audi A4 Avant 1,8t av årsmodell 2003.

Problem 1:

Den senaste tiden har bilen börjat kärva en del i motorn, uppskattningsvis sedan ungefär en och en halv månad tillbaka. Det började med att den ryckte till lite sporadiskt, då och då. Så en dag när jag var på väg hem började motorn konstant gå ojämnt, den liksom ryckte hela tiden istället för då och då. Jag körde då in på närmsta avfartsväg och stängde av motorn, gick ut och tittade under huven, men såg inget uppenbart fel. När jag sedan startade bilen igen så gick den normalt med några enstaka ryck under de cirka tre milen hem. Då lyste och blinkade motorlampan till (lite både och) när motorn gick ojämnt.

Nu går motorn ojämnt varje gång jag startar bilen. Den kan börja gå normalt efter en stunds körning, men det finns inget mönster såvitt jag kan se. Ibland "hoppar den över" till att gå normalt och ibland kan jag köra flera mil med ojämn motorgång. Nu lyser motorlampan oavsett om den går ryckigt eller inte. Stänger jag av bilen efter cirka en mils körning, låter den stå några minuter (har inte mätt exakt tid) och sedan startar den igen så brukar den gå normalt. Ofta kommer ryckningarna tillbaka sporadiskt även efter detta.

Jag har läst på nätet att tändspolarna kan ge upp och att detta är ett vanligt problem. Men spontant känns det ju som att det är något glapp någonstans eftersom problemet kommer och går. Men det skall understrykas att jag är allt annat än något ess när det kommer till bilar och dess problem, så mina gissningar är just gissningar.

Problem 2:

Jag var nyligen in och besiktade bilen och fick då anmärkning på parkeringsbromsen (men inte ovanstående problem eftersom det inte uppstod under besiktningen). Här är anmärkningen i sin helhet: "PARKERINGSBROMS, PARKERINGSBROMS BROMSVERKAN (1.4), VÄNSTER, UR FUNKTION (EN SIDA)"

Värden som kanske kan vara av intresse för att avhjälpa problemet:

Broms -> Framaxel, vänster = 2,2
Broms -> Framaxel, höger = 2,4
Broms -> Bakaxel, vänster = 0,9
Broms -> Bakaxel, höger = 1,1

Nu undrar jag vilka värden som är normala. De här siffrorna säger ju inte en okunnig människa speciellt mycket. Så, vad behöver man inhandla och justera för att avhjälpa problemet?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
okrypteradanslutning
 
Senast ändrad:

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Problem 1: Omöjligt att säga vad felet kan vara, se till att läsa ut felkoder för att åtminstone få ett hum om vad det kan vara.

Problem 2: Bromsvärdena verkar vara ok tycker jag, men att bromsverkan för parkeringsbromsen(handbroms med ett annat ord) saknas på ena sidan tyder på trasig handbromswire, bromsok eller dylikt. / Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp