Audi 100 2,8 V6 165 hkr 1992 - varför dålig värme & finns AC efter en reparation?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
I

Inge_Audi

Gäst
Hejsan alla Audi-kunniga!

Vi har en riktigt fin Audi 100 2,8 V6 165 hkr 1992 som andrabil och som är väldigt go och komfortabel att köra :)

Problemet jag skulle vilja lösa uppstod för ett par år sedan: Audin läckte kylarvätska. Vi lämnade in den och fick detta fixat (har inte läckt något sedan dess). Problemet då var bara det att det efter den reparationen så kommer inte speciellt mycket värme i kupén....inte så mysigt nu i vintertider - det blir helt enkelt inte speciellt varmt alls - även om man sätter upp graderna på max....

Fråga 1:
Någon teori om vad som kan ha hänt (blev ordentligt varmt innan lagningen av kylarvätskeläckaget)?
Något tips om var man till en billig peng i Göteborg kan få detta fixat?

Fråga 2: någon som vet om det finns AC i denna modell?
Har för mig att det blev fin kyla under varma sommardagar i början när vi köpt den.
Något tips på var man till en billig penning kan få AC kontrollerad och fixad (påfyllnad av media?) i Göteborg om det är så att det finns AC i denna modell?

Fråga 3:
2022 fyller vår Audi 30 år (grattis i förskott!) - vet att skatten försvinner då - men är det någon som vet om även försäkringen blir billigare då (vill fortsätta att kunna ha den som bruksbil)?

Hoppas det ramlar in lite svar så att jag kan fixa till denna min ögonsten till veteranbil :)

// Inge
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Grattis till den, enligt mitt tycke, bästa modell, C4, som Audi har tillverkat! En otroligt robust konstruktion som kommer att rulla många år ytterligare. Den är ju däremot inte helt felfri som du nog har märkt, och dina problem med värme och läckage kan vara svårt att hitta. Hade själv ett läckage på min S6:a som jag till slut spårade till den nedre kylarslangen, så nu är det tätt igen!

Vad ditt värmeproblem kan bero på är inte så lätt att veta, men man brukar börja med att byta termostat, den håller inte i evighet, det kan även vara kärvande/trasiga motorer till luftspjällen som blandar varm och kall luft och säkert en hel del andra saker också.
Om det är AC/klimatanläggning på din bil kan jag inte svara på, fanns både med och utan. Har du klimatanläggning så har den en digital panel där du ställer in temperaturen och har du AC så misstänker jag att det är vanliga rattar att vrida på med någon sorts temperaturangivelse...
Jag har inget tips på verkstäder i dina trakter, men generellt så ska du undvika dom stora märkesverkstäderna. Det finns som regel varken kunnande eller intresse för dessa klenoder.
När jag har fått hjälp med min klimatanläggning så har jag vänt mig till en liten bilelektrisk verkstad som har funnits i många år, och dom har gjort ett kanonjobb.
Fråga runt bland vänner och bekanta om dom vet någon bra mek.
Lycka till med din bil! / Hälsningar Claes
 

Inge_

Medlem
Hej Clabbe (och alla andra i Forumet)!

Tack för tipsen och credden till vår Audimodell! :)

Hoppas få ordning på de småfel som just nu finns - och att jag skall kunna ha den rullande i många år framgent.

Tog kort på instrumentpanelen och mittkonsolen, där alla reglage för värme mm finns - kan den Audi-kunnige med vägledning av dessa bilder se om det finns AC i just min bil?

Kanske en AC-firma också kan ha koll på varför ingen värme ges?
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jodå,du har klimatanläggning i din bil,det är panelen längst ner i högra hörnet på bilden. Där ska du kunna ställa temperaturen med + och - knapparna och så ska det synas i displayen. Med knappen som ser ut som en snöflinga ska du kunna slå på kompressorn för att få kyla, under förutsättning att det är plusgrader ute.
En bra bilelektrisk firma med ac-kompetens kan säkert hjälpa dig med både det ena och det andra.
Fick byta kondensor på min bil för några år sedan och efter det så kyler den finfint./ Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp