S-tronic med problem - ryckig nedväxling

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

henkerullar

Ny medlem
Hej forumet,
jag har en Q5 2010 med S-tronic och den har börjat "hosta" när den växlar ner från tvåan till ettan. Ibland dör även motorn. Felmeddelande "gearbox malfunction, you can continue driving normally" har dykt upp två gånger.

Internet är sprängfullt världen över med Audiägare som haft snarlika problem med s-tronic-lådan.

Kan någon rekommendera en bilverkstad med mekaniker som kan något om (Audi) s-tronic, växellåda, koppling, mekatronik?

Istället för det vanliga "köp ny låda, jag kan beställa en från Audi"? (dvs det som man i IT-svängen kallar "starta om datorn"-lösningen).

Tack på förhand!
 
G

Gert P

Gäst
Hej forumet,
jag har en Q5 2010 med S-tronic och den har börjat "hosta" när den växlar ner från tvåan till ettan. Ibland dör även motorn. Felmeddelande "gearbox malfunction, you can continue driving normally" har dykt upp två gånger.

Internet är sprängfullt världen över med Audiägare som haft snarlika problem med s-tronic-lådan.

Kan någon rekommendera en bilverkstad med mekaniker som kan något om (Audi) s-tronic, växellåda, koppling, mekatronik?

Istället för det vanliga "köp ny låda, jag kan beställa en från Audi"? (dvs det som man i IT-svängen kallar "starta om datorn"-lösningen).

Tack på förhand!
Har haft samma felmeddelande på min Q5-09. Det var kopplingen för växel 2,4,6 samt backväxeln som var sliten. Det kan nog vara flera fel som ger detta larm. Jag fick byta koppling.
https://www.vxl.se/sv-SE fixar kopplingsproblem åt Svensk Bilgaranti.
 
C

Casper

Gäst
fick du löst problemet? Har samma problem.. växlar ner hårt från 2-1 så de blir ett hopp framåt... vad kan detta vara Audi A5 2010
 

PINNEN

Medlem
Det kan vara vad som helst, fel olja,glykol i oljan, låg nivå,hög nivå, fel på mekatronic, lameller som är slitna, givarfel, kontaktfel, mjukvara.....
Ett tips är att läsa av felminnet och tala om vad det visar för att kunna få någon hjälp, ibland räcker det med en ny anpassningskörning.
Bästa svaret får man förhoppningsvis på en Audiverkstad, där finns ofta specifik info om vad felet säger och även möjlighet att konsultera fabriken via mätvärden om det skulle vara något invecklat.

Just hård nerväxling finns det troligen ny mjukvara på, beroende på vilket chassienummer och vilken version som sitter i bilen.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp