Har Audi och VW problem med TFSI 1,4 motorerna ??

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Meanstreak

Ny medlem
Hej

.
I slutet på november 2017 köpte jag en Audi A1 TFSI 1,4 årsmodell 2017 på Audi i Södertälje , en demo bil som gått 150 mil .När vädret blev kallare så började bilen gå ryckigt vid vissa varvtal 1800-2000 varv.Hela bilen skakade ibland mera ibland mindre, åkte till auktoriserad Audi verkstad där jag bor (Nyköping ) . Berättade om problemet , verkstadschefen följde med på en åktur och kunde konstatera att bilen går ryckigt , man bokade en tid några veckor senare . Lämnar in bilen på avtalad tid , några timmar senare får jag ett sms att biler var klar att hämtas , åker ditt med lånebilen , hämtar nycklarna till min bil och åker iväg i tron att felet är fixat. Hinner inte långt när skakningarna är tillbaka , åker tillbaka till verkstaden och ber att mekanikern som ”tittat” på bilen följer med på en åktur. Vi kommer inte så långt innan han också kan konstatera att motor går ryckigt/skakigt , man tar in bilen igen för felsökning. Åker hem med lånebilen , några timmar senare får jag ett sms att jag kan hämta bilen. Frågar tjejen vid kundtjänst vad som är gjort med bilen , får ett dokument var det står att man känner av skakningarna och att man provkört 2 likadana bilar och att dom hade typ samma fel som min , och sen skrev man att när man inte får fram någon felkod så är det en EGENSKAP .Har varit i kontakt med säljande butik i Södertälje och Audi Sverige och alla menar på att det är en EGENSKAP och påverkar inte bilen. På våren 2018 gjorde jag en anmälan till ARN, jag skrev om mina upplevelser med bilen .Audi Södertälje ,säljande part skrev till ARN : Bilen har varit inne för felsökning .Något fel har inte kunnat påvisas. Att det upplevs att bilen går ryckigt är en EGENSKAP och utgör inte fel .Så skriver Audi Södertäljes försäljnings chef till ARN. I början på november 2018 kommer beslutet från ARN som ger Audi rätt. I december när vädret blev kallare var jag ute och handlade , på vägen hem började bilen skaka enormt mycket , gula motorlampan började lysa , åkte till Audi verkstan i Nyköping några minuter bort. Berättade om vad som hänt , dom tog in bilen på en gång , man läste av felkoden .Och det som hade hänt var att bilen endast går på 2 cylindrar , inte konstigt att hela bilen skakar. Lämnade in bilen några dagar senare för felsökning . Bilen har uppfört sig bättre sedan dess , kör inte så mycket och vädret har inte varit så kallt , så är lite osäker om felet är fixat. Men nu till min stora fråga , kan bilföretagen i detta fall Audi påstå att ett motorfel är en EGENSKAP bara för att man inte fick fram felkoden tidigare. Som jag ser det , att om man påstår att det är en egenskap så borde alla VW AUDI SKODA SEAT med den motormodellen ha samma EGENSKAP som min bil har. Audi Sverige har även tagit bort alla mina inlägg på Facebook och hindrat mig att skriva nya. Vad göra , jo skrev ett inlägg på Audis tyska hemsida på på svenska och tyska med hjälp av google translate. Tog inte många timmar när dom svarade att dom beklagar det jag råkat ut för , och att dom skulle kontakta Audi i Sverige. Ingen har hört av sig och mitt inlägg på tyska sidan är borttagen. Försöker Audi mörka något eller ……. .Är det någon som har eller haft samma problem ?? Här nedan har jag felkoden.

Motorelektronik (01-Motorelektronik (uds)04E906027AL 2118 R4 1,4 TFS 04E907309AC H26
10203 P030000 Förbränningsfeltändning lokaliserad (01100101 aktiv/statisk)

10592 P030200 2ans cylinder Förbränningsfeltändning lokaliserad (01100101 aktiv/statisk)
10593 P030300 3ans cylinder Förbränningsfeltändning lokaliserad (01100101 aktiv/statisk)
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag tycker att det låter som problem med en eller flera tändspolar. Det var ett ganska vanligt problem för ungefär 10 år sedan, men symtomen låter bekanta tycker jag. / Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp