Tomgångsventil trasig?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Hej

Har fått tag i en S6 quattro från -95. Den går som ett skållat troll, när den går... Men för det mesta går den knappt överhuvudtaget, man får pumpa på gasen och försöka hålla liv i den. Inga felkoder eller nåt sånt har jag fått ut. Som av en händelse upptäckte jag att när jag tog ur kontakten till tomgångsmotorn (tomgångsventilen) - då går den plötsligt mycket bättre! Helt körbar, men den går inte rent och verkar som den misständer.
Är osäker på om det verkligen är tomgångsventilen som är trasig, det är väl bara en soleniod som drar och åter-cirkulerar luft? Hur kan den göra att bilen knappt går att köra när den är aktiverad? Vill gärna veta innan jag köper en ny för nästan 5000kr.

Mvh Anders
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Låter som att du har något mer problem än tomgångsmotorn, men jag tycker att du ska börja med att rengöra den. Plocka loss den och spruta bromsrengöring i den och låt det torka ordentligt innan du monterar tillbaka den.
Frågan är om du inte har något läckage på någon tryckslang,det finns ju några att välja på.../ Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp