+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Vibrationer under körning och inbromsning.

För någon månad sedan började vår A6 Quattro -13 vibrera vid inbromsning. Problemen uppkom ganska snabbt och då besiktningsmännen påpekat att bromsskivorna fram var ganska nedslitna bytte vi dem.
    Vibrationerna försvann inte.
    Nu var det dock dags för byte till vinterdäck. Efter en kombination av dåligt efterdragna bultar - och kanske vibrationer - lossnade vänster framdäck från sin plats (inga bannor för detta nu, vi vet var det blev fel) men hängde kvar på "navet" och vi blev stående vid vägrenen men kunde sätta fast däcket igen. En balansering av däcket senare är det nu vibrationer även under körning, vi är oense om detta uppkommit före eller efter hjullossningen. Vibrationen känns mer i sätena än i ratten under körning.
    Vibrationerna under körning är inte konstanta, svårt att säga när de uppkommer men kan börja redan vid 75 km/h och går i vågor. Kanske något mer vid körning i uppförsbacke.
    Nu byter vi även bakre bromsskivor och bromsbelägg. Fortfarande vibrationer vid inbromsning.
    Alltid vibrationer vid inbromsning och oftast vibrationer vid körning.
    Samma orsak eller två olika?
    Snälla alla duktiga människor där ute, någon som känner igen problemet?

Nybörjare
    Reg.datum
    nov 2018
    Långt ifrån någon expert men...

Kanske behöver även de andra däcken balanseras?
    Förstår jag det rätt så är det fortfarande vibrationer trots byte av skivor och belägg både fram och bak? Bytte ni till kvalitets saker eller ala biltema?
    Bytte ni all bromsvätska? Rätt bromsvätska?
    Har ni kontrollerat däcken efter skador så som bubblor?
    Vibrerar det även stillastående på tomgång/stillastående med gaspådrag?

//Patrik

Oregistrerade
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av paha Visa inlägg
    Långt ifrån någon expert men...

Kanske behöver även de andra däcken balanseras?
    Förstår jag det rätt så är det fortfarande vibrationer trots byte av skivor och belägg både fram och bak? Bytte ni till kvalitets saker eller ala biltema?
    Bytte ni all bromsvätska? Rätt bromsvätska?
    Har ni kontrollerat däcken efter skador så som bubblor?
    Vibrerar det även stillastående på tomgång/stillastående med gaspådrag?

//Patrik
    Hej Patrik.
    Alla däck är nu balanserade, skivor bytta av Audi (utgår från att det är bra kvalité). Bromsvätska - har ingen aning...?
    Känns just ingen vibration förrän vi kommer upp i hastigheter runt 80-110, fortfarande mest i uppförsbacke tycker jag. Det lustiga är att vibrationerna under körning nästan försvann när vi bytte till sommardäck. Men tillbaka nybalanserade vinterdäck är vibrationera tillbaka. Bubblor är inte kontrollerade.
    Gaaah - jag blir tokig snart!

Nybörjare
    Reg.datum
    nov 2018
    Låter det någonting? Försvinner ljudet efter 110 igen?

Audiforum.nu medlem
    Reg.datum
    apr 2018
    Utan att ha någon lösning på ditt problem så spånar jag lite...
    Eftersom det är en quattro så skulle det kunna vara något problem med stödlager (om det nu finns ett sådant på kardanen) som kan generera vibrationer, låter ju som att det blir värre när du belastar.
    Jag vet inte riktigt hur det ser ut på din bil med bussningar och eventuella kardanknutar som skulle kunna spöka.
    Nu är det väldigt ovanligt med problem från quattrosystemet, men det kanske kan vara värt att ha i bakhuvudet.
    Personligen tror jag att du kan utesluta däck/bromsskivor vid det här laget.
    Hälsningar Claes

Liknande ämnen

1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 20:45
  2. Missljud/vibrationer efter däckbyte.
    Av Ptr289 i forum Fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-26, 14:05
  3. bilen dog under körning
    Av sonny i forum Audi A4 / S4 / RS4
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-06-23, 15:27