Vibrationer under körning och inbromsning.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Johansson

Ny medlem
För någon månad sedan började vår A6 Quattro -13 vibrera vid inbromsning. Problemen uppkom ganska snabbt och då besiktningsmännen påpekat att bromsskivorna fram var ganska nedslitna bytte vi dem.
Vibrationerna försvann inte.
Nu var det dock dags för byte till vinterdäck. Efter en kombination av dåligt efterdragna bultar - och kanske vibrationer - lossnade vänster framdäck från sin plats (inga bannor för detta nu, vi vet var det blev fel) men hängde kvar på "navet" och vi blev stående vid vägrenen men kunde sätta fast däcket igen. En balansering av däcket senare är det nu vibrationer även under körning, vi är oense om detta uppkommit före eller efter hjullossningen. Vibrationen känns mer i sätena än i ratten under körning.
Vibrationerna under körning är inte konstanta, svårt att säga när de uppkommer men kan börja redan vid 75 km/h och går i vågor. Kanske något mer vid körning i uppförsbacke.
Nu byter vi även bakre bromsskivor och bromsbelägg. Fortfarande vibrationer vid inbromsning.
Alltid vibrationer vid inbromsning och oftast vibrationer vid körning.
Samma orsak eller två olika?
Snälla alla duktiga människor där ute, någon som känner igen problemet?
 

paha

Ny medlem
Långt ifrån någon expert men...

Kanske behöver även de andra däcken balanseras?
Förstår jag det rätt så är det fortfarande vibrationer trots byte av skivor och belägg både fram och bak? Bytte ni till kvalitets saker eller ala biltema?
Bytte ni all bromsvätska? Rätt bromsvätska?
Har ni kontrollerat däcken efter skador så som bubblor?
Vibrerar det även stillastående på tomgång/stillastående med gaspådrag?

//Patrik
 
O

Oregistrerade

Gäst
Långt ifrån någon expert men...

Kanske behöver även de andra däcken balanseras?
Förstår jag det rätt så är det fortfarande vibrationer trots byte av skivor och belägg både fram och bak? Bytte ni till kvalitets saker eller ala biltema?
Bytte ni all bromsvätska? Rätt bromsvätska?
Har ni kontrollerat däcken efter skador så som bubblor?
Vibrerar det även stillastående på tomgång/stillastående med gaspådrag?

//Patrik
Hej Patrik.
Alla däck är nu balanserade, skivor bytta av Audi (utgår från att det är bra kvalité). Bromsvätska - har ingen aning...?
Känns just ingen vibration förrän vi kommer upp i hastigheter runt 80-110, fortfarande mest i uppförsbacke tycker jag. Det lustiga är att vibrationerna under körning nästan försvann när vi bytte till sommardäck. Men tillbaka nybalanserade vinterdäck är vibrationera tillbaka. Bubblor är inte kontrollerade.
Gaaah - jag blir tokig snart!
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Utan att ha någon lösning på ditt problem så spånar jag lite...
Eftersom det är en quattro så skulle det kunna vara något problem med stödlager (om det nu finns ett sådant på kardanen) som kan generera vibrationer, låter ju som att det blir värre när du belastar.
Jag vet inte riktigt hur det ser ut på din bil med bussningar och eventuella kardanknutar som skulle kunna spöka.
Nu är det väldigt ovanligt med problem från quattrosystemet, men det kanske kan vara värt att ha i bakhuvudet.
Personligen tror jag att du kan utesluta däck/bromsskivor vid det här laget.
Hälsningar Claes
 

Johansson

Ny medlem
Liten uppdatering. Följande är gjort nu: bytta fälgar (gamla däck var okej så de balanserades på nya fälgar), bytta bromsskivor och belägg runt om, hjullager bak höger bytt + bromsskiva en gång till då Audi hävdade att den slagit sig på en minut pga dåligt hjullager.
Fortfarande svaga vibrationer damt ett ”malande” ljud. Känns mer på passagerarsidan och just inget i ratten utan mer i själva bilen/sätet. Ljudet är inte jättehögt utan snarare dovt och upplevs nästan komma från främre delen av bilen (men är osäker så ta detta med en nypa salt). Vibrationer och ljud är mindre än förut men finns kvar, är aldrig helt borta men kan vara något mer eller mindre, verkar oberoende från upp- eller nedförsbacke.
Suget att lämna in till auktoriserad Audiverkstad har avtagit då de godkänner en skev bromsskiva trots provkörning och fått oss byta hjullager som absolut inte gjort någon förbättring utan bara fått oss ta extra lån. Har kostat oss onödiga slantar och känns rejält oproffessionella i vår stad, ni verkar kunnigare här :)
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Låter som det mesta är kollat eller utbytt. Du skriver att ni inte var överens om när vibrationerna uppstod, före eller efter "hjullossningen" så frågan är ju om det kan ha hänt något i samband med det? Ofta verkar de klurigare mekarna finnas på små verkstäder,vill bara till att hitta guldkornen. Auktoriserade verkstäder har jag tappat förtroendet för sedan många år, dom behöver ha intäkter för sina flashiga försäljningskontor och den delen vill jag inte vara med och betala... / Hälsningar Claes
 

Johansson

Ny medlem
Funderar i dagsläget lite på om det kan vara en drivaxel? Hade det varot en drivknut brukar det väl ”klonka” lite mer än dovt mala lite helikopterliknande?
 
E

Emin

Gäst
Hoppar in i tråden här.. Har du lyckats lösa felet?
Har själv en A6 quattro - 11 som vibrerar man börjar känna av det från 100km/h.. Både på sommar och vinterdäck.. Har lämnat in bilen på 2 ställen men ingen lyckas hitta felet.. Blir så jävla irriterad på vibrationerna..
 

Johansson

Ny medlem
Hoppar in i tråden här.. Har du lyckats lösa felet?
Har själv en A6 quattro - 11 som vibrerar man börjar känna av det från 100km/h.. Både på sommar och vinterdäck.. Har lämnat in bilen på 2 ställen men ingen lyckas hitta felet.. Blir så jävla irriterad på vibrationerna..
 

Johansson

Ny medlem
Nej, det är ännu inte löst. Är ganska uppgiven nu. Tycker att det är lkte värre i uppförsbacke och känns även om man bara rullar. Samma på sommar- och vinterdäck. Känns inte i ratten som det gör när det är skit i fälgarna. Nobelpriset till den som löser detta...
 

G.G.

Ny medlem
För någon månad sedan började vår A6 Quattro -13 vibrera vid inbromsning. Problemen uppkom ganska snabbt och då besiktningsmännen påpekat att bromsskivorna fram var ganska nedslitna bytte vi dem.
Vibrationerna försvann inte.
Nu var det dock dags för byte till vinterdäck. Efter en kombination av dåligt efterdragna bultar - och kanske vibrationer - lossnade vänster framdäck från sin plats (inga bannor för detta nu, vi vet var det blev fel) men hängde kvar på "navet" och vi blev stående vid vägrenen men kunde sätta fast däcket igen. En balansering av däcket senare är det nu vibrationer även under körning, vi är oense om detta uppkommit före eller efter hjullossningen. Vibrationen känns mer i sätena än i ratten under körning.
Vibrationerna under körning är inte konstanta, svårt att säga när de uppkommer men kan börja redan vid 75 km/h och går i vågor. Kanske något mer vid körning i uppförsbacke.
Nu byter vi även bakre bromsskivor och bromsbelägg. Fortfarande vibrationer vid inbromsning.
Alltid vibrationer vid inbromsning och oftast vibrationer vid körning.
Samma orsak eller två olika?
Snälla alla duktiga människor där ute, någon som känner igen problemet?
Hej! Det kan vara så att bromsoken ligger på.
 

Gustavzson

Ny medlem
Jag har samma problem, helt nya däck och fälg (3 olika uppsättnigar) nya länkarmar, alla bussningar är kontrollerade. Bromsar nya runt om bromsok ligger inte på.

Vibrerar vid lätt broms, hårdare inbromsning vibrerar inte. Sen vibrerar det när man kör och det är ganska mycket. Jag är inne på drivaxlar tror inte det kan vara något annat. Nu ska jag göra en hjulinställning i dagarna och hjälper inte det så blir det nya drivaxlar.

Enl det jag läst i denna tråden efter vad som bytts ut så finns det bara drivaxlar kvar.

Anledningen till olika mkt vibrationer på sommar och vinterdäck beror på ET och däckdimension troligtvis och då belastas drivaxlarna olika (En gissning) jag har inga vibrationer med vinterhjulen under körning endast vid inbromsning.

Min bil har gått 15k mil men vibrerat sedan 13k och bilen har 3,0 TDI 265hk/580nm. Troligtvis mycket launch control och stygga starter av tidigare ägare om det nu visar sig vara drivaxlar.
 

Swizz

Aktiv medlem
Jag arbetar på Audi som tekniker.
Uppstår vibrationerna vid inbromsning och känns bara i stolen så är det bromskivorna bak som blivit utsatta för en hög termisk belastning vilket resulterar i skeva bromsskivor bak. Är det vibrationer i någon särskild hastighet trots alla dina ätgärder så kan det även vara obalans på kardanaxeln.
 

Gustavzson

Ny medlem
På min bil känns det i hela bilen. Inte övertygande i ratten snarare mer i stolen, växelspak och pedalställ.
Det är lite som vobblande skakningar i bilen. Det är inte bromsar eftersom jag bytt runt om redan. Och hjulen snurrar fint.
Det vibrerar i alla hastigheter känns lite som ett platt hjul i låga farter. Jag vill få det till att drivaxlarna ger den vobblande effekten.
Kardan vill jag inte tro att det är. Kunde inte känna något uppenbart där iaf.
 

Gladnir

Medlem
Do the basic first... Kontrollera att du har rätt sorts fälgar och däck med rätt lufttryck på bilen. Balansera sedan alla hjul och gör en 4-hjulsinställning. Kolla att alla hjulbutltar är rätt åtdragna med momentnyckel gör detta INNAN du börjar byta ut delar eller springa till Audi som ett skållad troll :)
 
  • Like
Reactions: Per
R

RobbanR

Gäst
Liten uppdatering. Följande är gjort nu: bytta fälgar (gamla däck var okej så de balanserades på nya fälgar), bytta bromsskivor och belägg runt om, hjullager bak höger bytt + bromsskiva en gång till då Audi hävdade att den slagit sig på en minut pga dåligt hjullager.
Fortfarande svaga vibrationer damt ett ”malande” ljud. Känns mer på passagerarsidan och just inget i ratten utan mer i själva bilen/sätet. Ljudet är inte jättehögt utan snarare dovt och upplevs nästan komma från främre delen av bilen (men är osäker så ta detta med en nypa salt). Vibrationer och ljud är mindre än förut men finns kvar, är aldrig helt borta men kan vara något mer eller mindre, verkar oberoende från upp- eller nedförsbacke.
Suget att lämna in till auktoriserad Audiverkstad har avtagit då de godkänner en skev bromsskiva trots provkörning och fått oss byta hjullager som absolut inte gjort någon förbättring utan bara fått oss ta extra lån. Har kostat oss onödiga slantar och känns rejält oproffessionella i vår stad, ni verkar kunnigare här :)
Jag har fått samma problem på min A6 quattro -00. Har felsökt, men på besiktningen hittades att kardanaxeln är lös, går att skjuta lite grann både bakåt och framåt. Trångt och eländigt för att se, men själva TEDGUM, upphängningen för kardanaxeln verkar ha gett vika, lagret hålls inte på plats av gummit utan far fram och tillbaka. Detta ger ett "malande" ljud, nästan som att det sjunger i växellådan.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp