Problem med Automatlådan A5 (B8) 2012 2.0tdi

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
O

Oregistrerade

Gäst
Hej, jag köpte nyligen en A5 (se rubrik),
Bilen är framhjulsdriven och har därmed den steglösa multitroniclådan (variomatic).
Det jag upplevt är att bilen ibland vid start från stillastående inte beter sig naturligt.
Det är kanske oftast när bilen är kall (dock inte uteslutande) som detta sker.

Bilen har varit inne hos Audi på felsökning och denna visade något med hydraulpumpen i växellådan, varav detta åtgärdades med att byta ut denna till en ny.
Problemet kvarstår dock.

Det som händer är följande :

- Vid gaspådrag så börjar bilen rulla men utan direkt kraftöverföring oavsett hur mycket man gasar (normalt gaspådrag, inte full gas med kickdown..), motorn varvar och sen kommer all effekt i ett ryck istället för ett skjut.

- Vid stadskörning så har det vid 2 tillfällen hänt att jag behövt stanna bilen till stillastående och sedan gasat på litegrann för att hinna iväg, bilen började även då varva utan kraftöverföring och sen kom all effekt i en smäll där framdäcken till följd av detta började spinna.

Jag har svårt att formulera exakt hur kraftöverföringen sker när detta händer men man skulle möjligtvis kunna jämföra med en manuell bil som varvar och sedan släpper kopplingen helt (som vid ett race ungefär....).

Detta är riktigt störigt då bilen är relativt ny för mig och självklart vill man ha en bil som fungerar felfritt men detta är utöver det en trafikfara som jag utsätter mig själv och mina medtrafikanter för..

Bilen skall in hos Audi igen om någon vecka men är halvt skeptisk då det känns som att dom försöker slingra sig ur detta.
Därför undrar jag och är tacksam för alla synpunkter kring detta, om någon vet vad det kan tänkas vara eller om någon stött på samma problem som jag, känns inte som att jag är den första i världshistorien som råkat ut för detta.


Mvh

Arg audiägare
 
O

Oregistrerade

Gäst
Hej! Har fått exakt samma problem som du! Hur har det gått för dig? Min låda harmynte olja men har inte hjälpt.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Inget har egentligen hänt sedan sist.
Audi säger sig har gjort sitt och att det bara är att "tuta och köra" (tills bilen haverar i en rondell och sidopåkörning av en stadsbuss blir oundvikligt)..

Audi hävdar även att INGEN (någonsin i hela världen någonstans) haft samma problem då de ställt frågan till Audi centralt som registrerar alla symptom/diagnoser i en databas.
Märkligt att man skulle vara den första som drabbats av detta...

Berätta gärna hur det går för dig!

Mvh
 
O

Oregistrerade

Gäst
Glömde även att tillägga att min bil varit servad enligt vad som är föreskrivet och oljan i lådan byttes för något år sedan..
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp