2.0 FSI, trasig bränslepump?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

JKW

Ny medlem
Uppstod lite problem med likbilen igår.
Luktade bensin som fan när jag startade den. Efter 10 minuters körning tändes motorlampan (motorelektronik enligt handboken). Inga problem att köra. Körde några mil och ställde sedan bilen i 30-60 minuter.
När jag skulle starta den var den trögstartad men gick igång. Dock vandrade den mellan 800-1300 varv innan den dog. Startade och försökte varva upp den men orkade till max 1800 innan den dog igen. För varje försök blev den mer trögstartad och luktade väldigt mycket bensin. Fick ringa efter bärgning och sedan igår kväll har bilen stått.

Prövade starta idag igen. Gick igång efter viss tveksamhet och fick gå varm på tomgången. Åter igen samma bensinlukt, motorlampan lyser fortfarande men tomgången är stabil på 800 nu. Säkringen till soppapumpen är hel. Vad jag vet ska pumpen låta då den bygger upp tryck, när man vrider på tändningen, och sedan sluta låta när man startar bilen. Jag har inget att jämföra med men tycker inte att jag hört pumpen alls tidigare, men nu brummade den väldigt högt även när bilen var igång.

Jag har tidigare även upplevt att bilen kan vara orkeslös i uppförsbackar. I lägre hastigheter får jag växla ned till trean eller tvåan och trots att jag ligger i 100 får jag växla ned till fyran vilket inte känns som att det borde behövas i en bil med 150hk som normalt sett drar iväg rätt snabbt på femman.

Låter det som ett problem med pumpen eller kan det vara ett igensatt bränslefilter?
Finns det relä till pumpen eller är det bara säkringen?
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp