Elfel Deluxe

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

TxF

Ny medlem
Har en 03 1,8T som har lite issues.. Började med stopp i avrinningen för kondensvatten från AC vilket resulterade i swimmingpool på golvet i vänster bak typ 6-7 cm över mattan. Sög ur vattnet och torkade upp det. Sen visade det sig att bilen beteer sig minst sagt märkligt. Elhissarna funkar inte, centrallås funkar inte, innerbelysning funkar innte, blinkers och varningsblinkers lever sitt eget liv men slår jag på innerbelysningen, som inte funkar ja då funkar blinkersen normalt. Släpljuskontakten ger knappt nåt ut, man kan se lite glödljus på vagnen om det är mörkt. Det går inte att få kontakt med styrenheterna för clås eller elhissar via vcds. Bilen i övrigt ger inga felkoder och alla säkringar är hela. Vart börjar jag felsöka?
 

TxF

Ny medlem
Svarar i min egen tråd då jag hittat felet. Jag har Audi för att jag i regel gillar de tyska ingenjörernas lösningar. I det här fallet måste de dock ha supit till ordentligt. Problemet härstammar från stopp i ACns avrinning. Detta ledde till att golvet på vänster bak vattenfylldes, MEN även golvet fram på vänster sida, dock inte så mycket så att man märkte det. På förarsidans golv sitter en låda, under mattan. Denna innehåller en styrdator som hanterar innerbelysning, elhissar, centrallås samt alla larmfunktioner och säkert nåt mer. Jag tog ur förarsätet och lyfte på mattan, det fullständigt dröp vatten på undersidan. Nedersta lagret är någon typ av tjockt skum, som förvisso ger bra ljudisolering men också agerar som en svamp. Det är säkert 5-6L vatten i den fortfarande och då har jag klämt och försökt sugit ut den med våtsug. Detta ar i sin tur lett till att lådan med den känsliga elektroniken ergat sönder totalt. Efter att ha bytt sturdonet och lött på nya kontakter på kablarna funkar allt som det ska igen. Har lyft upp mattan och ställt bilen med kupevärmare som blåser på undersidan av mattan samt öppnat bak för att få ventilation. Hoppas det torkar upp skapligt. Men nu undrar man ju hur i h-vete man tänkte när man placerar känslig elektronik i biens lägsta punkt där det dessutom blir massa väta, speciellt vintertid, jösses !!
 

Bananen

Ny medlem
Jag är ledsen för ditt haveri, men kan berätta (även om de inte hjälper dig i dagsläget) att Volvo m.fl har samma problem. Volvo har haft styrenheter under förarstolen och har för mig att de var till ABSen.
Att de är jvl korkad placering på elektronik kan alla vara överens om, när vanlig väta och snö från skor kan blöta ner mattan och ge elektroniken ett bad.

Lycka till i alla fall!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp