Urtrampningslager - måste jag byta det?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Audibil

Ny medlem
Hej! Undrar om urtrampningslager på en TDI 2.0 2009 A4 avant. Undrar här då jag fått olika besked ifrån olika verkstäder - och därför att det är kostsamt att byta.

Bilen fungerar väl avseende koppling och växling, men sedan kanske 3-4 år hörs ett rasslande missljud då kopplingen trycks ner. Möjligtvis har det blivit lite värre med tiden. Bilen används ganska mycket, kanske 2000 mil/år.

Senaste servicen tyckte man att kopplingen skulle ge sig snart, rekommenderade byte. Kostnad strax under 20.000. Nu undrar man - när det hällt i sig i 4 år, måste jag byta det nu? Riskerar övriga delar ta skada(alltså växellåda/motor) om jag väntar tills det rasar när det nu inte rasat på väldigt lång tid hittills?

Väldigt tacksam om någon vet vad som är på spel!

Mvh
 

CarlA4

Medlem
Hej

Kör man tills det haverera så finns det risk för skador på omkringliggande komponenter typ axlar, lager och tätningar m.m. Vilket kan resulterar i reparation på både motor och växellåda. Sedan när man byter urtrampningslager så är det rekommenderat att man byter även kopplingen och svänghjulet. Har den rullat över 15k så är det inte ett helt ovanligt at dessa även är så slitna det är lika bra att ta med dom. Arbetskostnaden är den största på ett jobb som detta.

//Calle
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp