Var sitter vevaxel sensorn G28??

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Superleo69

Ny medlem
Hej vänner!
Jag har fått startproblem och ODB läsaren rapporterade en defekt vevaxel positionssensor (G28).
Kruxet är att jag inte hittar den!
Har förstått att den borde finnas nånstans i området mellan motor och växellåda.
2.0 TFSI TQ 211hk årsmodell 2012

Tack!

Leo
 

Superleo69

Ny medlem
Tack Claes! Den stämmer i stora drag med min motor. Hittade den, plockade ut den och sprayade kontakterna utan förbättring dock :(
Blir ett byte på måndag eller tisdag.
 

Superleo69

Ny medlem
*Uppdatering Timingfel vev-kamaxel*

Vevaxelpositions givare bytt utan framgång.
Bilen lämnades in till verkstad och de konsterade att Kamaxelkedjan är utsträckt! Detta efter 10000mil!
Självklart erbjuder inte IF någon ekonomisk hjälp (Varning för detta bolag!) :mad: Audi godkänner inte detta konstruktionsfel som goodwill (Varning för detta märke!) :mad:
Kostnad ca 14000kr på oberoende verkstad på landsbygden. Vad det skulle kosta hos Audi i Stockholm vågar jag inte ens tänka på...
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Usch vilka tråkiga pengar(om det nu finns några utgifter som är kul).
Att ingen vill ta på sig ansvar och stå för fiolerna är inte alls förvånande, och knappast unikt på något sätt...
Äger själv en A3:a med likadan motor och jag har fått för mig att täta oljebyten skulle minska risken för haverier, longlife är ju en idiotuppfinning. Konstruktionen är så vitt jag har förstått inte superbra(inte i klass med min femcylindriga spis i S6:an i alla fall).
Tack för återkopplingen i alla fall och hoppas att det löser sig! / Hälsningar Claes
 

svalan

Medlem
*Uppdatering Timingfel vev-kamaxel*

Vevaxelpositions givare bytt utan framgång.
Bilen lämnades in till verkstad och de konsterade att Kamaxelkedjan är utsträckt! Detta efter 10000mil!
Självklart erbjuder inte IF någon ekonomisk hjälp (Varning för detta bolag!) :mad: Audi godkänner inte detta konstruktionsfel som goodwill (Varning för detta märke!) :mad:
Kostnad ca 14000kr på oberoende verkstad på landsbygden. Vad det skulle kosta hos Audi i Stockholm vågar jag inte ens tänka på...
Relativ gammal tråd men lägger in en kommentar iallafall.
Jag hade samma strul med min bil likadan fast 2011. Audi ville ha 35000 för byte, oberoende verkstäder mellan 13-15000. Jag böt min själv och fungera hur bra som helst efter, tog lite tid men ingen omöjlighet, allt var straight forward. Min hoppa efter 10300mil.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp