Kamkedjeras(?) på nyköpt begagnad A5

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

fmattsson

Ny medlem
Hej!

För cirka två veckor sedan (10/7) köpte jag en Audi A5 2.0Tfsi Quattro s-tronic från 2010 med 15800 mil på mätaren, välservad och jättefin, jag betalade lite över 120 tusen för den.
Eftersom jag ägt en bil med den äldre 2.0tfsi motorn innan så såg jag till att hitta en bil där motorn har åtgärdat oljeproblem, vilket denna hade. Jag har kvitto på hela motorrenoveringen vilket gick på närmare 40.000sek där även kedjespännare mm byttes. Detta var gjort under hösten 2016.

Nu till det tråkiga; Jag var på väg hem från mitt arbete i måndags (23/7) och det var köer på motorvägen. Jag hann köra i cirka 10-15 minuter innan bilen plötsligt varnar för strul med växellåda & att det kan påverka bilens effekt. Några sekunder efter denna varningen så börjar motorn skaka kraftigt & även låta mycket högre varpå jag stänger av och bilen inte startar, jag tar ur och sätter i nyckeln och försöker starta ett par gånger för att sedan hålla in nyckeln o mata startmotor i 3-4 sekunder och den startar men skakar, låter och går hackigt. Så fort jag fick chansen så körde jag av motorvägen & ställde mig på en parkering där jag ringde försäkringsbolaget som ordnade med bärgare till verkstad.
Jag har endast kört bilen lite över 100 mil varav 35 mil från där jag köpte den.

Enligt ovan symptom finns det väl egentligen bara en sak som kan ha skett? Kamkedjeras?
Jag tycker det känns helt sjukt med tanke på att spännare var bytt & motor var genomgången för under 3500 mil sedan!

Jag hade alltså precis ägt bilen i två veckor när detta inträffade helt utan förvarning, inga garantier eller försäkringar täcker detta antar jag.

Jag har inte fått besked på att det är kamkedjeras än då det är semestertider och bilen lär bli borta ett tag, men om det är så illa så lär reparationen inte vara lönsam på denna bilen.
Tycker ni att säljaren har några skyldigheter eller om man på annat sätt kan få detta på någon verkstadsgaranti från motorrenoveringen?

Vill höra era synpunkter eller om det finns något annat som kan ha skett som ger dessa symptom.

Tack så länge //Fredrik
 
Senast ändrad:

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Det är naturligtvis omöjligt att svara på om det är kamkedjeras, men med tanke på att den trots allt startade verkar det lovande.
På beskrivningen skulle jag snarare gissa, med betoning på "gissa" att det kan vara antingen någon tändspole som har gett upp eller en insprutare.
Det brukar vara bra att kolla felkoder så får du åtminstone en idé om vad som är galet.
Tala gärna om hur det går för dig. / Hälsningar Claes
 

fmattsson

Ny medlem
Hej & tack för ditt svar,

Jag har inte fått svar än från Mechanum som skall utföra reparationen men efter mer efterforskning så tror jag att det är "DMF" som lossnat.

Jag återkommer så fort jag fått svar. :)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp