1.8T (BFB) - Startar inte utan gas (motorfelkodslampa)

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

ncif

Medlem
Hej!

I em. när jag hämtat bilen efter ett hjulbyte och kört tillbaka till jobbet (ca 15min) för å lämna en sak, så är bilen svårstartad – behöver ge lite gas innan den går igång och motorlampan blir tänd. Går dock jämt på tomgång, provocerade inte gasen så mycket men möjligt att det kändes lite svagare (blir det limp-home vid motorfelkodslampa?).

Kör hem, går in någon minut, går ut och provar igen – går inte alls igång utan gaspedal (körde 2-3s), ger gas – går igång, går normalt jämt på tomgång.
Vad kan vara fel?

Har tyckt den tidigare när den varit varm varit lie svårstartad liknande ovan problem – men aldrig kastat felkod förut. Till saken hör att jag tycker den är lite ojämn i registret runt 1800-2500rpm, inte så den går ojämnt, men ibland liksom bara med 100rpm skillnad kan man tro laddtrycket helt plötsligt höjts – och nej det är inte vanliga turbo-lagget inte heller att den går orent egentligen.

Googlat lite, spontant tänker jag LMM? Även läst om lamda, tändspole, gasspjäll som troliga kandidater, vad tror ni och hur särskiljer isolerar man vilken som är problemet?

Audi A4 (B7) Avant 1.8T (BFB) FWD -08

Tack på förhand!
Hälsningar, Christian
 
O

Oregistrerade

Gäst
Läst ut följande kod idag:

VW språk: 16727 - Camshaft Position Sensor (G40)
OBD2: P0343 - Signal too High

Jag gissar det är denna efter att jag läst: https://cdn4.pelicanparts.com/techa...ion_Sensor_Replacement/images_small/pic04.jpg

Om jag inte hittar på kan det varit så att när jag var ut från jobbet så startade den inte på första försöket - och det verkar stämma med om denna sensorn fungerar dåligt - för då går ECUn? på ett förinställt läge och ev. matchar det med hur kammarna står, annars får man dra runt en gång och prova igen varpå kammarna förhoppningsvis hamnat i rätt läge och den startar.

Då kamrem samt spännare är bytt för ca. 200mil sen, då även spännaren mellan kamaxlarna kollades samt oljesil byttes (hade fått felkod P0012). Så bör det inte vara problem med detta.

Vad är era 2 cents? Kan man köra med trasig kamaxelgivare eller riskerar bilen och dö då när man kör om man fått igång den?
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Törs inte svara på hur det funkar på din motor, men på min gamla S6:a med aan motorn får jag alltid fel på G40 när jag läser ut felkoder vid stillastående motor.
Den får ingen signal då och felkoden försvinner när jag startar motorn.
/ Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp