Ryckig gång och lågt laddtryck.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Har en ryckande Audi A6 1,8t quattro, detta fenomen kommer å går. Men nu i och med att det blivit lite kallare ute så har det blivit värre.

Första gången på verkstad så kollade dom med datorn efter felkoder och hittade att det var intermitent fel på lambdasond, enligt dom den som sitter närmast turbon, bytte den men utan nått vidare resultat. Hade in den på självaste Audiverkstan också dom provade bara att byta några vakuumslangar men det gav just ingenting heller. Så jag ignorerade problemet ett tag.

Andra gången jag hade in bilen på verkstad dels för att Abs-lampan lyste och den ryckte fortfarande. Dom kollade med deras dator och hittade en felkod, 17965 laddtrycksreglering, positiv avvikelse. Jag har inte hittat nått positivt alls med det problemet. :p

Jag har dock införskaffat en laddtrycksmätare från biltema för att på ett enkelt och billigt sätt kolla vad jag har för laddtryck, det ligger på förnedrande 0,3 bar. Har bytt Mapsensor och även den där magnetventilen som sitter på insugssidan av turbon (är lite osäker på vad den ventilen heter.) men det gav inget resultat i laddtrycksväg det ligger kvar på 0,3 bar. Har dock inte kollat med nån dator efter dessa två ingrepp så jag vet inte om felkoden består.

Ryckningarna består också, har provat byta massa saker eftersom inga felkoder finns att gå efter. Det som är bytt efter en del forumläsande och gissande är följande. Luftmassemätare Tändspolar Tändstift, och som jag tidigare nämt lambdasond. Har börjat fundera om det kan vara insugstempgivaren som spökar, eller tempgivaren som sitter bak på motorn.

Har iof börjat få läckage i flexföret på avgassystemet, vet inte om lambda nr 2 sitter före eller efter den. Kan det vara så att den vill spöka, eftersom om den skulle sitta efter flex så får den väll fel värden. Men känns ändå som att det är konstigt att den vill rycka mer när det kallt. Känns precis som att man klipper tändningen helt och den huckrar.

Vet inte om det hjälper men kan nämna att den även bluddra en del om man typ "tom varvar" motorn, alltså varvar upp den lite till tex 4500 varv för att låta den sjunka till 2500 och sen så trampar man på gasen igen så låter det som att den svälj ihjäl sig. Den har faktiskt även avgett avgaspuffar ett par gånger då i samband med att jag ska vända på en gårdsplan, backar en bit för att sedan köra framåt igen så kan det puffatill nån gång, inte alltid.

Är det nån som vet om man måste nolla datorn för att kunna få bukt med laddtrycksfrågan, tror att allt beror på att styrboxen har fått för sig att gå i nått felsäkert läge därav lågt ladd och bluddrande.

Vill även läggatill att den i korsningar även har ett annat fenomen, kommer man in mot en rondell (cirkulationsplats) och snabbt växlar ner eftersom man ser att det är en lucka och är man lite snabb så slinker man igenom lite smärtfritt, då kan den ibland börja gå helt jävla kasst som om man klipper tändningen till en eller två cylindrar. Likadant kan det bil när man ska iväg i korsningar ibland, detta kan endast motverkas med att man håller lite höga varv och slirar sig iväg med kopplingens hjälp.

Alla tips på vad man sak göra åt ryckningarna och laddtrycksproblemen är välkomna, även tips på det sista jag skrev vore fint.

Bilen är alltså en A6 1.8t Quattro som gått 28000 mil sedan den var ny år 2000.


Jädrar va mycke de blev.

MVH Fredrik Andersson Umeå Sweden
 
Det är ju fantastiskt att ingen har nån aning om vad som kan vara fel, har försökt leta liknande fel på andra forum också men utan resultat. Detta är vad jag vet en av Audis mest vanliga motorer och ändå är det ingen som har nån aning om vad som kan vara fel. Är det ingen som känner nån eller som själv har haft samma problem, eller har dom som haft detta problem bara skrotat bilen och köpt en annan av annat märke?

// Fredrik Andersson
 
B

Blomakerfredrik

Gäst
Vevhusventilationsslangkorsning.

Tror mig ha hittat ett fel som kan vara roten till allt elendes elende.

Under insuget lagomt illa till så sitter vevhusventilationen, den sitter ihop med en T-slang där det även sitter en backventil och ett rör som går vidare runt motorn. I den slangen så var det en spricka, så pass stor att jag fick in ett finger där. Nu väntar jag bara på att få två delar, en O-ring som sitter i vevhusventilationen och en ny T-slang. Så fort jag får ihop delarna så ska jag meddela resultatet här på forumet. Med lite tur så är det detta som är lösningen till att få bort ryckningarna och få bukt med laddtrycket.

// Fredrik Andersson, Umeå, Sweden.
 
Ingen jävla skillnad efter jag bytt, slangen är iaf hel så det är inte det felet mer. Men nu är det bara lite bensin å tändstickor som kan lösa problemet.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Passat 1.8t -00

Hej, har exakt samma fel på en VW med likadan motor och av samma årgång.
Har bytt Lamban, LLM och jagat läckage, men utan lyckat resultat. Hittar jag
felet lovar jag återkomma med tips, men är det ngn som har ngn ide' är man tacksam.
Johan B/Älvsborgs län
 
Mitt ryckande problem hittades till sist, det var självaste gasspjället som var fel på. Köpte ett begat på skroten för 700 kr och lät sedan Audiverkstan koda in spjället. Så nu är ryckningarna väck, dock har jag kvar problemet med lågt laddtryck. Tycks ju ha bytt alla givare, fick tips om att kolla så att kablarna till kontakten för N75 givaren var okey. Dom var okey vid kontakten iaf. har tänkt att försöka mäta kabeln på nått sätt nu till helgen så att det inte är avbrott nånstans på vägen. Kan vara så att tidigare ägare har gjort nått försök på att ställa laddtryck genom att justera på wastegaten så är det nån som vet hur långt stången är skruvad original så skulle en sån information vara tacksam. Å är det nån som har nån till teori om vad som är fel så är alla tips som ni kan komma med välkomna.

//Fredrik Andersson.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Passat 1,8t

Tjena, mina gamla kunskaper som bilmek. med elinriktning kanske inte var så fel iaf:)
Hade nere gasspjället efter mitt förra inlägg och tyckte det kändes som det kärvade i tomgångspositionen!
Sedan har inte tiden räckt till för djupare studier men nu tar vi nya tag. Ett byte av gasspjäll! Återkommer med resultatet.
J.Börgesson
 
O

Oregistrerade

Gäst
tändspole

Haft precis samma fel. Svaret är att tändspolen fungerar dåligt. Verkstan har byt mina och bilen fungerar klockrent igen:)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp