Motorstyrning. Partikelfilter och värsta skitbilen

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

mavic

Ny medlem
Hej !
Jag har en Audi A3 2012 2.0 Sportback.
Först gick hjullagren efter 10 000 mil, och nu strular partikelfiltret hela tiden.
Bilen har blivit som en hund. Man måste ut och köra längre sträckor någon dag i veckan.
Och nu tände sig en skruv och en kanna i displayen. Skruven blinkar och enligt manualen så är det motorstyrningen.
Bilen har blivit dämpad och går ungefär som en EPA traktor. Det är omöjligt att köra om.
Eftersom den ska in på service för 11 500 mil, så nämnde jag problemet för Lecab nu när jag lämnade in den, men de ska ha 3000:- i felsökningsavgift, och sedan kommer arbete och delar till. Servicen kostar 5 500:-, så totalt blir det nästan vad bilen är värd.
Nu undrar jag om det är något som jag skulle kunna lösa själv ?
Har ni några tips till mig ?
Mvh
Man får väll vad man betalar för, eller vad man förtjänar :)
 

mavic

Ny medlem
Det visar sig att problemet med motorstyrning, partikelfilter och nödläge uppstod i samband med mjukvaruuppgraderingen som påtvingades alla.
Det kostar 14 000:- att laga, men som tur är så slipper jag betala. Den här informationen borde alla audiägare känna till.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Det visar sig att problemet med motorstyrning, partikelfilter och nödläge uppstod i samband med mjukvaruuppgraderingen som påtvingades alla.
Det kostar 14 000:- att laga, men som tur är så slipper jag betala. Den här informationen borde alla audiägare känna till.
Hej, detta hände mej idag mitt under en körning. Och ja, jag gjorde den påtvingade mjukvaruuppdateringen i somras.
Jag tänkte kontakta verkstan imorrn och hänvisa till det du skrev här, men hur blev det så att detta inte skall kosta något att åtgärda? Tacksam för ett svar!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp