Ryckig gång på lågvarv 2.0 tdi

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

stefanlind79

Ny medlem
Howdy.
Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig lite. Har en A4 tdi B7 Quattro som inte beter sig. Vid låga varv vid belastning ( får en känsla av att det är när turbon börjar jobba 19-2100 rpm) haltar motorn till så kraftigt att passagerare nästan får lukta på instrumentbrädan. Den tvekar alltså som om motorn slår av i sekvens som om 2 eller flera givare inte är överens. Inga felkoder och har levt med detta sedan jag övertog den. 28000 mil, stor service utförd nyligen. Har bytt LMM, Spjällhus, EGR, DF, LF, kamrem, gaspedal, solenoid till wastegate samt gått igenom alla tryck- och vacuumslangar jag kommer åt. Tror det är relaterat till EGR ventilen då jag märkt att felet blir mindre påtagligt när jag rycker kontakten till densamma. Upptäckte en spricka i grenröret strax innan turbon för ett par dagar sedan. Den går förbannat bra i övrigt om man undviker gasläget som är ca 3-4 cm påslag på gasen (landsvägsfart :))
Tips mottages hjärtligen
 

Simon97

Ny medlem
Du får inte så att turbon lägger av ett tag t ex i 30 min sen går den hur bra som helst ?
Har oxå på min precis samma att den rycker
 

stefanlind79

Ny medlem
Nej den går väldigt bra i övrigt. Har haft ett par limp-modes i vintras. Min rycker oavbrutet om jag håller gasen still när det inträffar.
 

larskena4

Ny medlem
de var egr ventilen i min när den gjorde så. tog isär egr el delen och tog bort ett plast drev. motorlampan började lysa men bilen började gå bra igen.
dock så hade jag liknande i en volvo xc70 och de var intercoolern som läkte då.
 

JoG

Medlem
Hej. Har ett liknande fel och enligt diagnostikverktyget VCDS så är det Bränsletrycksensorn som som orsakar
detta. Det är bara när motorn är kall och avtar efter några kilometer, ska testa att byta denna.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Har identiskt problem som sig TS på min audi a4 b7 2.0tdi Quattro 140hk (BPW motorn), dock så vet jag inte om min hugger till såpass att man får en kyss framåt men håller jag still gasen precis i det läget så hugger det rätt friskt tills man antingen gasar mer eller mindre för då slutat det! Hittade du någon lösning på din bil??
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp