S3 -99 laddar inte mer än 0,4-0,5bar

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
O

Oregistrerade

Gäst
Hej, jag har problem med isbilen, en S3 quattro från 99. den laddar inte mer än 0,5 bar max efter den plötsligt börjat gå sämre, gick normalt innan.

Har felsökt turbosystemet ganska genomgående, det verkar vara laddtrycksgivaren (om den ny heter det, den med tre slangar (insug, wastgate och laddtryck) och två kablar, sitter vid insuget) som inte får rätt signal.

Har provat bytt den till en från en 1,8t A6 utan framgång. Gjorde ingen skillnad, så misstänker styrning.

Har tagit bort den också och satt ett T-rör, då laddar bilen så man blir livrädd, 1,5bar etc, går inte att köra så precis.

Kan det va bensinpumpen som inte ger nog bränsle så den ökar laddet?
Vad är det som styr den där laddtrycksgivaren?

Mvh Johan Berglund
 

Killawife

Aktiv medlem
Laddtrycksgivaren eller som den brukar kallas N75 magnetventil styrs av ECU.n. Det du beskriver är när bilen går i fel-läge, då laddar den bara 0,4 Bar. Vanliga anledningar till det är att kontakten till antingen magnetventilen eller Luftmassemätare är urkopplade eller någon kabel i någon av dessa är trasiga. Det är knappast bränslepumpen om du kan lura bilen att ladda mer. Jag hade ett liknande fel på en A4 en gång och kunde inte hitta orsaken till det trots byte av massor av delar så till slut satte jag en laddtryckstyrning(Dawes device) istället för magnetventilen och då fick jag bilen att gå som den skulle. Det är dock inte helt ofarligt då du tar bort ett av säkerhetssystemen bilen har för att skydda sig mot överladd och spikningar.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp