EPC lampa Audi a4 1.8T Q -05

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

dennisww

Ny medlem
Hallå.
De är nämligen så att min Audi börjat små krångla lite vid vissa tillfällen. Har hänt några få ggr när jag ska starta den så är den väldigt segstartad och EPC lampan tänds. Har därefter startat om bilen bara och lampan slutar lysa.
Nu imorse på påväg till jobbet slog lampan på vid körning för första gången, kom upp mot en rondell och bilen tog som ett andetag och varvtalen sjönk för att sedan hoppa upp igen med EPC lampan på. Stannade och starta om bilen och lampan var borta.

Är de någon som har något tips eller någon som haft samma problem som vet hur man kan komma underfund med problemet utan och lämna in på våran lokala ocker verkstad? :rolleyes:
Har även just nyligen bytt batteriet i bilen.
 

dennisww

Ny medlem
Nu under kvällen har jag stött på nästa problem, stod på tomgång när bilen bara slog av, varpå när jag skulle starta så var den rätt seg startad för att sedan när den väl gick igång så lyste EPC lampan igen..
 

MonteRose

Ny medlem
Har du kommit till rätta med problemet?

Jag har nämligen precis samma fel på min. Tidigare har det gått att starta om den direkt men nu den senaste tiden får man vänta ganska länge innan den startar. Mig händer det när jag är ute och kör så det är inte så kul. Inte alltid man har tillräcklig styrfart så man kan köra in till sidan medans man väntar.
 
M

Magnus Eriksson

Gäst
Hallå.
De är nämligen så att min Audi börjat små krångla lite vid vissa tillfällen. Har hänt några få ggr när jag ska starta den så är den väldigt segstartad och EPC lampan tänds. Har därefter startat om bilen bara och lampan slutar lysa.
Nu imorse på påväg till jobbet slog lampan på vid körning för första gången, kom upp mot en rondell och bilen tog som ett andetag och varvtalen sjönk för att sedan hoppa upp igen med EPC lampan på. Stannade och starta om bilen och lampan var borta.

Är de någon som har något tips eller någon som haft samma problem som vet hur man kan komma underfund med problemet utan och lämna in på våran lokala ocker verkstad? :rolleyes:
Har även just nyligen bytt batteriet i bilen.
Jag har just haft samma bekymmer, det var som om bilen blev helt kraftlös mitt på motorvägen. ETC och motorsymbolerna tändes.
Jag lyckades halta in till en parkering i närheten och ringa bärgare. Efter stoppet startade inte bilen. Bara tuggade och hackade vid startförsök.
Har fått beskedet att det beror på att två av fyra tändspolar samt tändstift är dåliga och behöver bytas. Jag hoppas att detta hjälper dig.
 
R

rrr

Gäst
Jag har just haft samma bekymmer, det var som om bilen blev helt kraftlös mitt på motorvägen. ETC och motorsymbolerna tändes.
Jag lyckades halta in till en parkering i närheten och ringa bärgare. Efter stoppet startade inte bilen. Bara tuggade och hackade vid startförsök.
Har fått beskedet att det beror på att två av fyra tändspolar samt tändstift är dåliga och behöver bytas. Jag hoppas att detta hjälper dig.
Och det exakta felet kan på nästa bil vara något helt annat, man kollar felkoder på aktuellt fordon så felsöker man de punkter felkoderna pekar på
 

PerH

Ny medlem
Nu under kvällen har jag stött på nästa problem, stod på tomgång när bilen bara slog av, varpå när jag skulle starta så var den rätt seg startad för att sedan när den väl gick igång så lyste EPC lampan igen..
Exakt samma problem, som i båda inläggen.
Äger A4 Q 1.8T 1985. Intermittent.
Har misstänkt tjuvström och låg batterinivå, många starter och korta sträckor. Bättre när spänningen är högre än 12,6 V inför start.
Samt att luftfiltret inte gör motstånd?
Testade blåsa med tryckluft i utrymmet utanför mot filtrets synliga yta. (Monterat), jvlr vad damer yrde, dammsög samtidigt jag blåste.
Felet upphörde, har nu kört långmilare under sommaren utan problem.
(Skall Få ändan ur-byta luftfilter)

Nu i okt, haft bilen utlånad en dag, personen har gjort många starter med korta sträckor.
12,3 V spänning parkerad, felet återkom EPC lyser till och från vid start, försvinner vid omstart!
 

PerH

Ny medlem
Förtydligande EPC, motorn dör random vid inbromsning/rödljus, svårstartad, nöta startmotorn något innan återstart, då är EPC tänd.
Motorn inte supertrött med varningen tänd dock något rasslig gång (Flimrig), omstart oftast OK.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp