Automatväxellådeproblem (R) Steptronic A4 1,8T 2001

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

SUTen

Ny medlem
Hej!
Jag är novisen som har fått problem med Steptroniclådan på min A4 1,8 T 2001
Problemet uppstår vid backning med lägesväljaren i läge R. Det händer ibland att bilen inte rör sig bakåt förutom vid tomgång då minsta medlut gör att man står där man står. Varvar man motorn händer inget.
Jag har konstaterat att växellägesindikeringen på instrumentbrädan när felet uppstår INTE skuggar läge R. Det går heller inte att växla över till "manuell växling"
Framåt går det utmärkt att köra både med och utan "skuggat" D-läge.

Min fråga till Audivännerna och kännarna här går detta att åtgärda till rimlig kostnad? Någon mer som känner till problemet?

Bilen har bara gått 15000 mil och går i övrigt som en klocka. Nyservad med utbytt växellådsolja-

Med Audhälsning

Kenneth
 

MartinB

Ny medlem
Hej Kenneth!
Jag har samma problem, med en Audi A4 2003, multitronic-låda, 19000 mil.
Problembeskrivning:
- Backväxeln kommer ibland inte i läge för drivning. Växeln driver då bara svagt, och om man då gasar så går motorvarvet upp utan att drivningen ökar.
- Felet inträffar ofta, ungefär en av fyra gånger som backen används.
- På instrumentpanelen anges ju normalt vilket växelläge som ligger i (med ’P-R-N-D’), men då felet uppstår så slocknar denna markering helt.
- Om man då trixar lite med växelspaken kan växellådans nödläge gå igång, varvid ’P-R-N-D’ blinkar på instrumentpanelen. Då kan backen läggas i utan problem (så det är ju uppenbart att det inte är ett _mekaniskt_ problem i lådan).
- Jag har kört ungefär 500 mil sedan problemet började uppstå, och det verkar som om problemet uppstår lite oftare nu är i början.
- En annan förändring är att det under sommaren (2016) har börjat höras tydligt under växelspaken när växelväljarspärren går i och ur (det vill säga den spärr som förhindrar att växelspaken ändras om man inte trampat på bromsen först.) Ljudet av denna spärr har tidigare inte kunnat höras. Kan den möjligen vara glapp?
Jag har i början av sommaren bytt oljan i växellådan (efter att ha fått det rådet på verkstad), men det påverkade inte felet.
Jag har även låtit göra två olika felsökningar på två olika verkstäder. Den första kunde inte klarlägga vad det var för fel, och den andra gav följande besked:
- P0706 – MULTIFUNKTION SWITCH F125, OSÄKER SIGNAL.
- Utifrån detta felmeddelande föreslår man renovering av styrdonet (art.nr. 01J927156 ET), vilket skulle kosta nästan 10.000 kr. Man var dock inte säker på att en sådan renovering skulle lösa problemet.
---------
Har du löst ditt problem, och vad var det i så fall för fel? Var det styrdonet som anges ovan?
/Martin :eek:)
 

SUTen

Ny medlem
Hej Martin
Tack för svaret. Har inte varit aktiv här på länge. Har ännu samma problem och "hankar mej fram" med det. Använder bilen väldigt lite
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp