Köpråd / hjälp med chip.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

DeDen

Ny medlem
Hejsan, jag hade behövt både köpråd och hjälp med vad som ska bytas vid chippning av en Audi a3 2.0T Quattro.

Först av allt har jag hittat en Audi A3 2.0T, 2007 årsmodell som har rullat lite över 11.000 mil. kamrem bytt på 7000 mil.
Har kört bilen tidigare då det är en bekant som säljer den och den är körglädje rakt igenom och mycket pigg liten bil.

Har på senare fått reda på att bilen är chippad och därav fått ca 65HK extra. Där finns ETT problem(!) turbon överladdar och stänger av sig, det ska vara ett skydd som hindrar den från att överladda så den stänger av turbon istället. Han har skickat ett mail till dom som satte in chippet och fråga vad felet var och han svarade att han tippade på att det var "Magnet ventilen".

Mina frågor är.
1. Är det skadligt för något i bilen att köra den i ett år på ett chipp som gör att den överladdar och skyddet stänger av turbon?
2. Någon som har koll på vad som ska bytas för att det ska funka, är det magnetventilen (?)
3. Låter det som en bil man borde undvika att köpa? Får tillägga att jag får den för 60 tusen, på blocket och så ligger alla på 10-15 tusen mer för samma bil med samma årsmodell samt miltal.

Hoppas det går att svara på frågorna med den angivna informationen, Tack på förhand! :)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp