Motorhaveri (igen) på Q7 från 2011.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Brannigan

Ny medlem
Hej.
Har en Q7 2011 med V6-diesel som har gått 10 500 mil.
Har nu för andra gången på ett år hamnat på verkstad med motorproblem (första var i höstas). Helt plötsligt har motorstyrningslampan (glödtråden) tänts och motorn säkerhets-stryper för att minimera skador. Precis som i höstas verkar det nu vara fel på spridarna. I höstas bytte man en, och nu vill man byta ytterligare två. I höstas bytte man också motorstyrningsenheten.
Har hittills inte fått någon bra förklaring på hur det här kan hända och om jag nu ska befara att detta kommer hända igen med resterande spridare. Kostar ju massor av pengar både för försäkringsbolaget och mig själv :-(

Nu hoppas jag att ni kloka kan hjälpa mig med kloka svar på mina frågor:
1. Hur kan det här hända? Kan jag påverka detta själv?
2. Är det här vanligt? Hur sannolikt är det att det händer igen?
3. Är det här rimligt för en såpass ny bil? Hur ska jag hantera frågan gentemot Audi och försäkringsbolagen?

Tack på förhand.
/Brannigan
 
N

NisseQ7

Gäst
Hej.
Har en Q7 2011 med V6-diesel som har gått 10 500 mil.
Har nu för andra gången på ett år hamnat på verkstad med motorproblem (första var i höstas). Helt plötsligt har motorstyrningslampan (glödtråden) tänts och motorn säkerhets-stryper för att minimera skador. Precis som i höstas verkar det nu vara fel på spridarna. I höstas bytte man en, och nu vill man byta ytterligare två. I höstas bytte man också motorstyrningsenheten.
Har hittills inte fått någon bra förklaring på hur det här kan hända och om jag nu ska befara att detta kommer hända igen med resterande spridare. Kostar ju massor av pengar både för försäkringsbolaget och mig själv :-(

Nu hoppas jag att ni kloka kan hjälpa mig med kloka svar på mina frågor:
1. Hur kan det här hända? Kan jag påverka detta själv?
2. Är det här vanligt? Hur sannolikt är det att det händer igen?
3. Är det här rimligt för en såpass ny bil? Hur ska jag hantera frågan gentemot Audi och försäkringsbolagen?

Tack på förhand.
/Brannigan
Hej,
Vad fick du betala för spridarbytet?
 
Q

Q7an

Gäst
Vi har haft samma problem med vår Q7a. (2012) Den var på verkstad tre gånger för oljeläckage från spridarna... först bytte de en, två månaders senare blev vi stående på autobahn då byttes tre st inkl den vi bytt i Sverige innan vi åkte. Året därpå hände samma igen då byttes ytterligare tre vill jag minnas...
 

JasminD

Ny medlem
Vi har haft samma problem med vår Q7a. (2012) Den var på verkstad tre gånger för oljeläckage från spridarna... först bytte de en, två månaders senare blev vi stående på autobahn då byttes tre st inkl den vi bytt i Sverige innan vi åkte. Året därpå hände samma igen då byttes ytterligare tre vill jag minnas...
Jag fick samma problem och audis svar var att byta hela motorn. Hur löste ni det?
 

Swizz

Aktiv medlem
Spridare är tyvärr vanligt som fan på VAG dieslar rent generellt, sen att du har en V6:a underlättar ju inte saken då det är flera spridare att byta. Sen har det väl funnits enstaka tillfällen där glödstift gått av och trillat ner i cylindern vilket resulterat i allvarliga motorskador och då är ett motorbyte det enda alternativet.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp