Startar ej, A4 Avant 2,8 Quattro

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Gummigreger

Ny medlem
Hej alla glada!

Här kommer en riktigt okunnig och ber om tips och råd..

Jag har alltså en A4 Avant 2,8 Quattro från -96, en automat som gått ca 21800 mil.
Bilen har varit i min ägo i runda slängar 3 år, vi köpte den rätt billigt av en hemmamekare som verkade någorlunda kunnig.

Hursomhaver, bilen startar inte längre. Felet uppstod under förra veckan när vi parkerat på ett ställe utan tillgång till motorvärmare och då det här uppe var 24-28 grader kallt. Bilen stod utomhus i två nätter innan vi skulle provstarta den för att veta att vi tog oss hem senare på dagen.

Dum som man var så vred man på nyckeln & bilen startade, men då tyckte jag att "jamen vad bra, då stänger jag av den direkt och så vet jag att den startar senare idag". Så vart det ju då givetvis inte.

Startmotorn går runt, vi har testat med starthjälp av både annan bil med startkablar samt att bärgningsbilen gjorde ett försök. Men den gnuggar bara på och "smålovar" liiiite liiite grann men går inte igång. Nu har vi då bärgat bilen hem till gården då vi tack och lov hade assistansförsäkring och låtit den stå och laddat batteriet samt även kört motorvärmare ordentligt. Nu har det hos oss varit nollgradigt i nåt dygn och då testade jag köra den med motorvärmare över en dag och testade sedan men det beter sig exakt likadant. Drar runt startmotorn men bara smålovar litegrann.

Min kära far som är väldigt kunnig men mest har mekat i äldre bilar var hit idag och hjälpte mig lite. Vi testade då byta tändstift i förhoppning att det skulle hjälpa, vilket det inte gjorde(blev faktiskt lite förvånad, jag skulle ju faktiskt klara av att göra det själv nu när jag sett hur pass enkelt det var!). De behövde uppenbarligen bytas ändå då de verkade sjunga på sista versen, men ingen skillnad i hur bilen beter sig.

Om du nu läst hela vägen hit så får jag först och främst tacka för det. :) Min far är lur på att det skulle kunna vara tändspolen/tändspolarna(verkar vara en enhet med tre stycken dubbla tändspolar vad jag får fram på artikelnumret som för övrigt är 078905104) men kände att han nog skulle vilja konsultera några han känner som är mekaniker.

Jag sa att jag skulle slänga ut nån krok på något lämpligt forum då jag vet att det brukar finnas oerhört duktiga och hjälpvilliga människor på sådana här sidor, så här är jag. :p

Är vi på helt fel spår eller är det någon som har några andra tips? Vi känner väl att det lär bli onödigt dyrt att bogsera åbäket till en riktig verkstad då vi kör såpass lite med bilen och la ut relativt lite på den så vi chansar först på att det går lösa med hjälp av lite forumhjälp + min fingerfärdiga farsa som gärna skruvar. :)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp