Går det att kontrollera gasspjället? BEX-motorn, 1.8ts 2004

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

rokj

Ny medlem
Hej, hur kontrollerar man att gasspjället rör sig som det ska? A4 1.8TS 2004 (BEX).

Historik:
Bilen började gå segt och var orolig på tomgång. Jag svänger in omgående på Audi som felsöker och kommer fram till att tempgivare g26 felkodar samt att gasspjället är trasigt. Jag får offert på 7500:- för gasspjäll och 2500:- för tempgivare, med arbete. Jag ställer frågan hur man vet att det är gasspjället (eftersom det inte genererat någon felkod) och får svaret att mekanikern såg att det inte rör sig om det ska.
Jag bytte tempgivaren själv (några hundralappar och 20 min jobb, ingen skillnad på problemet dock) och beställer ett Bosch original gasspjäll på nätet för 1500:- (ist för 6200:- som audi ska ha). Under tiden som jag väntar på gasspjället, kontrollerar jag om PCV ventilen är intakt. Det var trasig så jag byter den (art nr 035103245g, några hundralappar och 10 min jobb) och VIPS, bilen går som en dröm!

Jag är nu väldigt tveksam till att det är något fel på gasspjället, men skulle gärna vilja veta om jag kontrollera det rent mekaniskt, eller som det med 100% säkerhet går att göra med VAG-COM? Om det inte är något fel så får jag sälja det sprillans gasspjället som jag har liggandes, annars byter man ju det såklart också. Men inte förrän jag vet med SÄKERHET att det är något fel!

Nån kunnig på detta område? =)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp