Avgaskontrollsystem (gul motorlampa)

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

akvist21

Ny medlem
Hej!

Här om veckan så tändes min gula motorlampa. Står avgaskontrollsystem i boken.
En kompis till mig hjälpte mig att släcka lampan för att se om den kommer tillbaka.
Jag kunde åka i ca 1 vecka innan lampan tändes igen, men fortsatte att köra då jag hade 10 mil hem.
Jag lät sen bilen stå över helgen för att sedan använda den på måndag igen till jobbet, men då var lampan
släckt igen..?? I övrigt går bilen kanon!

Jag har en Audi 2.0 tdi -10

Är det någon som har en aning om vad det kan vara?
 

PINNEN

Medlem
Den gula motorlampan betyder väldigt mycket/ många saker, steg ett är att läsa ut felkoder, steg 2 är att googla felkoder och ev. åtgärder, steg 3 är att fråga här igen om det är någon som har erfarenhet av felkoden.
Just nu så frågar ni hur långt ett snöre är
 

Jonas_A5

Medlem
Läst felkoden för den gula motorlampan. Felkoden är på EGR-ventilen. Googlat mig fram och bland annat sett en video där det är ett vanligt problem på 3.0 TDI. Ventilen ska tydligen gå att rengöra istället för att byta ut den (alternativ då den kostar ca: 2k). Får se hur jag går vidare (vilket alternativ jag väljer). Vad är konsekvensen med att köra med en kärvande EGR? Tänkte på hur länge man kan köra med den utan risk?
 

PINNEN

Medlem
Ja alltså, du ska helst undvika att köra när motorlampan indikerar då regenereringen av partikelfiltret brukar upphöra, då fyller du bara på det, kontentan blir att filtret blir överfyllt och behöver bytas vilket är en onödig merkostnad.
Sedan vad är det för felkod? är det för högt flöde eller för lågt? är det för lågt kan det mycket väl fungera med en rengöring men är det för högt så kärvar den och då krävs ofta ett byte.
Sedan beroende på motormodell så finns det även ny mjukvara för egr, detta ser dom på auktoriserad verkstad och ska läggas in tillsammans med den nya egr:en. (Antar att det är en äldre a5:a du har?)
 

Jonas_A5

Medlem
Ja alltså, du ska helst undvika att köra när motorlampan indikerar då regenereringen av partikelfiltret brukar upphöra, då fyller du bara på det, kontentan blir att filtret blir överfyllt och behöver bytas vilket är en onödig merkostnad.
Sedan vad är det för felkod? är det för högt flöde eller för lågt? är det för lågt kan det mycket väl fungera med en rengöring men är det för högt så kärvar den och då krävs ofta ett byte.
Sedan beroende på motormodell så finns det även ny mjukvara för egr, detta ser dom på auktoriserad verkstad och ska läggas in tillsammans med den nya egr:en. (Antar att det är en äldre a5:a du har?)
Verkstaden som läste av den sa att det hade indikerat EGR-ventilen, vet ej om det var lågt eller högt flöde. Har fått tid för byte/rengöring om 1,5 månad pga semester så får gott köra fram till dess då jag inte har något alternativ. Verkstaden är ej märkesverkstad (autoexperten) men ska nämna om mjukvaran. Bilen är en 2010 (3.0 TDi) så äldre modell.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp