Hur ofta service på A3 1,9TDI ?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
L

lapeton

Gäst
A3an Sportback 1,9TDI är köpt i april 2009. Det borde stå i serviceboken om bilen var inställd på LongLife service eller Grundservice, men det står inte. Jag vill minnas att de nämnde LongLife.

Jag kör 100mil i månaden, bara i storstockholm, relativt lite i köer. Serviceindikeringen kom upp först efter 23 månader, i mars i år. Jag lämnade in bilen på en liten verkstad för de tog en tusenlapp mindre än Audi. Enligt serviceboken gjorde de en grundservice med vissa tilläggsarbeten, och använde motorolja Motor Castrol Edge helsyntet 5W-30.

Serviceindikeringen kom nu upp igen och uppmanar mig till service innan 30.000 km eller 163 dagar, vilket motsvarar ett år från första servicen. Jag har alltså kört knappt 7 månader, och ca 700 mil, sedan första servicen.

Det kan väl inte vara LongLife, vad har de gjort med serviceindikeringen ? Måste/borde jag serva bilen inom en månad för att komma under 30.000 km körsträcka ?

Är oljan de använt en LongLife olja, så jag kan köra upp till två år på den ? Kan jag kontrollera oljans skick ?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp